De Mercedes uit ’55 werd die dag uiteindelijk verkocht via een privéveiling van RM Sotheby’s voor €135 miljoen, waarmee het verreweg de nieuwe recordhouder is als meest waardevolle auto ter wereld. Zelfs gecorrigeerd voor inflatie en dus bijna een verdubbeling van het vorige record.
Da Vinci
Hierdoor kwam de SLR Mercedes ook in de top tien van alle items die op een veiling werden verkocht, waar hij zich voegt bij Leonardo Da Vinci’s Salvator Mundi en een parelhanger van Marie Antoinette.
De auto is gekocht door een particuliere verzamelaar. Waarna elke rationeel persoon vraagt, waarom in vredesnaam zoveel geld neertellen voor een auto? Behalve dan het feit dat hij vleugeldeuren heeft.
Eén van de redenen, naast ego, is dat deze Mercedes uit 1955 lange tijd al werd beschouwd als de mooiste auto aller tijden, ontworpen door zijn naamgenoot Rudolf Uhlenhaut, destijds hoofdingenieur bij de Duitse luxefabrikant. Destijds was het de snelste auto ooit gemaakt op de weg, met een topsnelheid van ongeveer 290 km/u. Er zijn er maar twee van geproduceerd, die sindsdien in het bezit zijn van Mercedes-Benz. Niemand had tot nu toe ooit gedacht dat het mogelijk was om deze auto te bezitten.
Mercedes-Benz CEO Ola Källenius: “De 300 SLR Uhlenhaut Coupés zijn mijlpalen in de ontwikkeling van sportwagens en belangrijke historische elementen die ons merk hebben gevormd. De beslissing om een van deze twee unieke sportwagens te verkopen was een weloverwogen beslissing voor een goed doel. Het krijgen van het hoogste bedrag ooit betaald voor een voertuig is zowel een eer als een missie: de veruit meest waardevolle auto ter wereld is een Mercedes-Benz. Met de opbrengst van de veiling wordt een wereldwijd studiebeursprogramma gefinancierd. Met het ‘Mercedes-Benz Fund’ willen we een nieuwe generatie aanmoedigen om in de voetsporen van Rudolf Uhlenhaut te treden en baanbrekende nieuwe technologieën te ontwikkelen, met name op het gebied van decarbonisatie en het behoud van hulpbronnen.”