De New Yorkse metro was in de jaren zeventig niet iets waar je voor je plezier of onbevangen instapte. De bijnaam was dan ook Hell on Wheels.
Verslavend
In mei 1977 ging de 30-jarige Zwitserse fotograaf Willy Spiller, pas aangekomen in New York City, met een jetlag en na een slechte nacht in het beruchte Chelsea Hotel, de trappen af van de metrohalte. Wat hij zag was angstaanjagend. En opwindend. En eerlijk gezegd, verslavend.
Spiller begreep dat er niets méér New York was dan de metro’s, waarbij elke wagon een microkosmos was van de stad zelf – een luidruchtige, drukke, kleurrijke smeltkroes. Een botsing van high en low culture.
Die week, en nog acht jaar lang, nam Willy Spiller zijn camera mee in de metro. Hij fotografeerde politieagenten en overvallers. Hij fotografeerde modebewuste mensen en behoeftigen, pendelaars en kinderen. Film was duur, dus koos hij zijn momenten zorgvuldig uit; toch verzamelde hij in de loop der jaren zo’n tweeduizend frames.
Tentoonstelling
Een aantal beelden zijn te zien in een tentoonstelling in de Bildhalle, Hazenstraat 15, 1016 SM Amsterdam. De tentoonstelling loopt tot en met 22 juli 2023. De opening op 2 juni valt samen met de opening van Amsterdam Art Week. Meer info daarover vind je hier.
Ook is een selectie van deze beelden, 65 stuks, gebundeld in het boek Pictures of a Local Reporter and Subway New York: People in the Underground.
Openingsbeeld: A Train to Brighton Beach, Subway New York, NY, 1977-1985,
Copyright alle beelden: Willy Spiller