Pagani grijpt terug naar de 60’s met Huayra Codalunga

Pagani is één van die autobedrijven waarop vrijwel alle petroleum heads dol zijn, maar de meesten zullen nooit de kans krijgen om het persoonlijk te ervaren. Dit is niet alleen te wijten aan de hoge prijskaartjes van deze supercars, maar ook aan de extreem beperkte productie van elk van Pagani’s creaties.

Het in Italië gevestigde bedrijf maakt auto’s sinds 1992 en heeft nu nog een ongrijpbaar meesterwerk aan zijn assortiment toegevoegd: de Pagani Huayra Codalunga.

Pagani Automobili, gevestigd in het Italiaanse San Cesario sul Panaro, is een elite hypercar-fabrikant die enkele van de meest exclusieve high-performance voertuigen ter wereld produceert. Voor de meest veeleisende klanten gaat Pagani nóg een stap verder. Ze bieden op maat gemaakte auto’s onder de Grandi Complicazioni-divisie – voorheen bekend als de Special Projects-divisie.

Het nieuwste project dat door deze speciale tak van het bedrijf wordt geproduceerd is de geheel nieuwe Huayra Codalunga. Een hypercar geïnspireerd op raceauto’s uit de jaren 60.

Long Tail

De Codalunga, die is beïnvloed door luchtvaartontwerpen uit de jaren 60 en Le Mans-racers is lager en soepeler dan de Huayra Coupé waarop de hypercar is gebaseerd. Codalunga staat overigens voor ‘long tail’, een naam die vooral verwijst naar de vorm van Le Mans-bolides.

Het voertuig is in twee jaar zorgvuldig ontwikkeld door Pagani en is gebouwd rond een monocoque-chassis van koolstof-titanium, dat is gecombineerd met een gesmede aluminiumlegering, onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen en uit één stuk gesmede Avional-wielen.

Custom Made

De hypercar wordt aangedreven door een 6.0-liter V12 met dubbele turbo, gekoppeld aan een dwarsgeplaatste Pagani by Xtrac zeventraps sequentiële transmissie, goed voor 840 pk. Pagani werkte ook samen met tal van high-end aftermarketbedrijven om verschillende componenten voor de Huayra Codalunga te ontwikkelen, waaronder een titanium uitlaatsysteem met vier dempers met dank aan Arrow dat slechts 4,5 kilogram weegt en Brembo-carbon-keramische remmen met zes zuigers die speciaal zijn ontworpen voor Pagani.

De Pagani Huayra Codalunga komt uit in 2023 en is beperkt tot slechts vijf exemplaren wereldwijd. Het prijskaartje: een indrukwekkende €7.000.000, exclusief belastingen.