Pilot’s Watches in vier vragen

We duiden IWC’s pilotenhorloges met IWC Museum curator David Seyffer.

Eén van de meest succesvolle collecties van IWC Schaffhausen zijn hun Pilot’s Watches. Van een minimalistische met alleen tijd en datum tot aan complexe modellen met eeuwigdurende kalenders. Waarom deze zo belangrijk zijn voor het Zwitserse merk legt IWC Schaffhausens museum curator David Seyffer ons uit in vier vragen.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen. Waarom zijn IWC’ Pilot Watches historisch belangrijk?

“De eerste modellen komen uit 1936 en deze tezamen met de observer’s watch in 1940 en de Mark 11 voor de RAF eind jaren 40 vormen de basis van onze pilotenhorloges. Vooral de Mark 11 uit 1948, gebruikt door Britse strijdkrachten, is een collector’s item geworden en z’n design zie je vandaag nog steeds terug in de ‘piloten horloges’ van andere merken.”

Wat versta je onder een observer’s watch?

“Wordt ook wel B-Uhr genoemd en van oorsprong gebruikt voor navigatie op schepen. Luchtvaart navigatoren begonnen deze te dragen in de 30’s. Ze hadden een groot, duidelijk leesbaar én accuraat uurwerk nodig. Daarnaast waren ze ook heel robuust en bestand tegen plotselinge en grote temperatuurverschillen.”

Daarnaast noem je de Mark 11 als collector’s item, waarom?

“De Mark 11 is een extreem precies instrument dat de RAF gebruikte voor de tijd, maar ook voor hemelnavigatie in combinatie met een sextant. Het was een model dat speciaal voor de RAF was ontwikkeld. Nauwkeurig en precies in te stellen, maar daarnaast had het ook een zacht ijzeren binnenkast dat het uurwerk beschermde tegen magnetisme, iets dat erg schadelijk is voor een mechanisch uurwerk.”

Hoe navigeerden piloten dan eigenlijk hiervoor?

“Met zakhorloges. Gebruikelijk in die tijd, maar ze waren veel fragieler en onnauwkeuriger dan polshorloges. Laat staan of ze de vibraties en de hoge of lage temperaturen in een cockpit wel konden weerstaan. Daarnaast was het natuurlijk gewoon niet handig als je als piloot eerst een hand moet vrijmaken om de tijd af te lezen, maar ook om te weten hoeveel brandstof je over had.”