Het is de maand van de mannenmodeweken in Milaan en Parijs Sinds dinsdag is het bal in Parijs, waar tientallen – vooral Franse – merken de najaarscollectie voor 2025 tonen. E n afgelopen weekend lieten de belangrijke Italiaanse merken hun nieuwe collecties zien in Milaan. ModMod zat uiteraard front row in zowel Milaan als Parijs.
Terwijl het Louis Vuitton weer lukt om alle aandacht naar zich toe te trekken (het aantrekken van Pharrell Williams als creative director was publicitair gezien een goede zet), en hun show deze week niet vernieuwend was, maar wel cool, is het tot nu toe PRADA dat écht de show steelt.
Het Italiaanse merk, dat wordt aangestuurd door zowel Miuccia Prada als de avantgardistische belg Raf Simons, is volgens LYST al twee jaar het populairste designer-label ter wereld. Wat ons betreft terecht want PRADA zet de toon, zet de trends en weet elk seizoen weer te verrassen met collecties, schoenen en accessoires die vaak jaren nadien gemeengoed worden.
The New York Times en bijna alle modeblogs kwamen superlatieven te kort om de show van afgelopen zondag te beschrijven. ModMod vormt daarop geen uitzondering. Te beginnen bij het toneel waar de show zich sinds jaren afspeelt: een grote ruimte in de Fondazione Prada die elk seizoen weer volgens het thema van de show wordt ingericht. De uitnodiging die we kregen was een klein stukje stalen buis met een stuk stof eromheen waar de aankondiging van de show op stond aangegeven. Mysterieus.
Eenmaal op de plek des heils werd duidelijk waar de stalen buis op duidde: de enorme ruimte was als grote bouwplaats ingericht met steigers bekleed met art deco-tapijt. Vier etages hoog en door de altijd weer spannende muziek die aan de show vooraf ging, was meteen duidelijk dat er iets sensationeels zou gebeuren. En dat gebeurde ook.
Vanaf de eerste – ietwat simpele – look lieten Raf Simons en Miuccia Prada zien dat mode tegelijk luxe, vernieuwend, verrassend en draagbaar kan zijn. Werkelijk alle 56 looks waren prachtig en tegelijk superdraagbaar en origineel. Veel nepbont, bijvoorbeeld op de schouders van lange wollen jassen, broeken met sigarettenpijpjes die tot aan het begin van enigszins versleten cowboy-boots vielen, leren jasjes en versleten, eenvoudige gympen.
Zo simpel, maar tegelijk zo mooi en modern en luxe; een collectie die jong oogde maar die eigenlijk leeftijdsloos is. De collectie is getiteld Unbroken Instincts, en volgens het persbericht omarmt het spontaniteit, emotie en de oerinstincten die ons leiden. Een viering van de ongeleerde, automatische reacties die ons leven vormgeven. Zal allemaal best, wij vonden de PRADA-collectie vooral helemaal te gek.