Ja, Puch-brommers komen inderdaad uit Puch, de Oostenrijkse gemeente die voluit Puch bei Hallein heet. Het kleine dorp met nauwelijks vierduizend inwoners ligt vlakbij de Duitse grens, op luttele kilometers van Salzburg.
Puch (officieel: Puch-Werke) is een Oostenrijks merk dat bekend staat om zijn bromfietsen, motorfietsen en fietsen. Het bedrijf werd in 1899 opgericht door Johann Puch, een Sloveen die eigenlijk Janez heette.
Puch-bromfietsen waren vooral populair in de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw en werden wereldwijd verkocht. Ze stonden bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. Puch-bromfietsen werden vaak geassocieerd met hoge kwaliteit en goed vakmanschap.
In Nederland verscheen in 1954 de MS50, de damesbrommer met lage instap en kleine tank die ook wel Baby Puch genoemd werd.
In de jaren zestig werd het stuur verhoogd, waardoor de Puch ineens een stoerder uiterlijk kreeg en interessant werd voor jongens, met name het model Skyrider, die gevolgd werd door de Skytrack.
In Amsterdam reden de Pleiners op Puchs, in Den Haag waren het de Kikkers, jongeren die hun naam ontleenden aan de groene jassen die ze combineerden met bordeelsluipers en broeken met lekker wijde pijpen.
(Tegenstanders van de Kikkers en de Pleiners waren de Buikschuivers (in Amsterdam: Dijkers) die op een Zundapp of Kreidler reden; vetkuiven met spijkerbroeken en puntschoenen.)
Tegenwoordig is de productie van Puch-bromfietsen gestopt. In 1989 werd de laatste Puch Maxi verkocht. Het Italiaanse Piaggio nam het Oostenrijkse Puch over.
Er zijn nog steeds veel liefhebbers en verzamelaars van vintage Puch-bromfietsen over de hele wereld. Deze klassieke bromfietsen zijn een geliefd symbool geworden van de jaren zestig. Onder verzamelaars en liefhebbers geniet de Puch nog altijd een grote populariteit.