Max van Dam: “Een reiskoffer lijkt een heel simpel product, maar het is helemaal niet zo simpel. Sterker nog: het is veel ingewikkelder om te maken dan je denkt.”
Max van Dam startte samen met zijn broer Sebastiaan en Marijn van Roy in 2020 het luxe koffer- en tassenmerk NORTVI. Hun doel: een koffermerk opzetten dat stijlvol, duurzaam en onderscheidend zou zijn – koffers die niet alleen mooier zijn dan de bestaande koffers in de reismarkt, maar ook een betere prijs-kwaliteit-verhouding hebben.
Max van Dam: “We zijn echt aan de tekentafel gaan zitten. Wat zijn de kleuren? Wat wordt het ontwerp? De twee kernwoorden waren tijdloos en onderscheidend. Het moest herkenbaar zijn, maar niet opvallend.”
Marijn van Roy: “Ik was vaak op reis, kwam op heel mooie plekken, maar dan had ik een ding bij me waar ik niet per se trots op was. Maar als je een mooi hotel binnenstapt, dan wil je iets aan je zijde hebben dat past bij die omgeving. Daarom hebben we zoveel tijd en energie gestoken in het ontwerp van het product. Omdat het echt iets moet zijn wat je met trots draagt. Het is best apart dat mannen wel nadenken over hun outfit, maar niet over hun koffer.”
Max: “Een koffer staat symbool voor reizen, maar ook voor thuiskomen. Zo’n koffer neem je overal mee naartoe, maar het zijn ook herinneringen die je mee terug neemt. Een koffer is een soort veilige basis. Dat klinkt een beetje suf, maar zo is het wel. Dat stukje emotie wilden we ook vertalen in het product.”
‘Het is apart dat mannen wel nadenken over hun outfit, maar niet over hun koffer’
Max, Sebastiaan en Marijn, die elkaar al jaren kennen en deels samenwerkten bij onder andere Zalando in Berlijn, is het gelukt om met NORTVI een koffer af te leveren waar alles aan klopt. Stijlvol? Check! Duurzaam? Check! En onderscheidend? Absoluut. Het rechthoekige design van NORTVI is duidelijk anders dan de ronde vormen die bijna alle andere merken kenmerkt. Ook met de prijs-kwaliteit-verhouding zit het zeker snor.
Een koffer- en tassenlijn die luxe, stijl en tijdloosheid uitstraalt, dat krijg je als drie perfectionisten met gevoel voor esthetiek besluiten om de reiswereld mooier en duurzamer te maken. Ook in de winkel van het merk in de Amsterdamse Runstraat is dat te zien.
De inrichting van de winkel roept associaties op met hippe Scandinavische merken. Alles is tot in de puntjes doordacht, zoals dat ook geldt voor de tijdloze kleuren van de koffers en de tassen.
Marijn: “De vorm, het materiaal, de kleuren, de binnenkant, de wieltjes die geen geluid mochten maken, de hoeveelheid tijd die we aan al deze en nog tientallen andere aspecten hebben besteed is oneindig geweest. De koffers zoals die nu in de winkel liggen zijn de zeventiende versie van wat we ooit als eerste prototype hebben laten maken. Onze koffers bestaan uit 340 onderdelen die allemaal perfect moeten zijn, en die uiteindelijk ook allemaal in elkaar en bij elkaar moeten worden geschroefd en gepast.”
Duurzaamheid speelt een essentiële rol in de bedrijfsfilosofie. Zo is de binnenkant van de koffers gemaakt van PET-flessen, de buitenkant van gerecycled polycarbonaat. De NORTVI-producten zijn ook in kwalitatieve zin duurzaam. Sebastiaan: “Ja, reizen, vliegreizen maken, is natuurlijk niet heel duurzaam, maar door onze koffers zo sterk te maken dat we ze levenslange garantie kunnen geven, dragen wij op dat gebied toch een steentje bij.”
Door het minimalistische, maar tegelijkertijd warme design van de producten en de winkel, en omdat NORTVI niet echt Nederlands klinkt, straalt het merk iets ongrijpbaars uit. Marijn: “Dat vinden we wel prettig eigenlijk en daar hebben we ook een beetje op gezinspeeld bij het creëren van het merk en de naam. Veel mensen die in onze winkel komen denken dat we Australisch zijn, net als Aesop waar we ons wel mee verwant voelen, of Scandinavisch. Dat vinden we wel mooi. De uitstraling heeft blijkbaar iets internationaals, dat is een mooi compliment.”
Oover complimenten gesproken: ook als eigenaar van een NORTVI-koffer deel je mee in het positieve gevoel dat het merk uitstraalt. Zoals onlangs op Linate, de luchthaven van Milaan, waar we liefst driemaal door buitenlandse reizigers werden gecomplimenteerd met onze – bordeauxkleurige – rolkoffer.
***
Ga naar NORTVI voor een overzicht van alle travel gear. ModMod’s favoriet? De front pocket rolkoffer in rainforest green met levenslange garantie (verkoopprijs: een schappelijke €249).