De Amerikaanse fotograaf Freddy Fabris stond in een garage toen hij een ingeving kreeg. Hij zag Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci voor zich, met de arbeiders die daar rondliepen in de rol van de apostelen. In de wieldop aan de muur zag Fabris de halo boven het hoofd van Jezus.
En hij zag nog meer klassieke schilderijen opdoemen, zoals Rembrandt’s De Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp. De catalogus met reserve-onderdelen in de garage kon mooi als boek uit dat schilderij fungeren.
‘Ik had al een aantal jaren het idee om klassieke schilderijen opnieuw te visualiseren,’ zegt Fabris. Alleen, wat was een originele manier om dat te bereiken? In de garage vond hij het antwoord op die vraag.
‘Als je een stylist zou inhuren om het te ensceneren, zou hij weken nodig hebben gehad.’ Hier waren al de modellen, het juiste licht, de onderdelen, kortom het gehele decor.
Het project van Fabris werd een hit. Zijn The Renaissance Series gingen viraal. Het beeld van een man met zijn mobiele telefoon aan het oor in Het Laatste Avondmaal was een toevallige hit; de man stond te bellen en Fabris herkende het beeld.
De beelden zijn volgens Fabris een hommage aan de renaissance, met een mecanicien in een Pump it up T-shirt van Reebok die rol van Jezus speelt.