De Fransman Renaud Cambuzat (1985) is, behalve filmmaker en fotograaf, Global Chief Creative Officer bij het Franse lingeriemerk Chantelle. Naast het toezien op het ontwerp van de items, is hij ook verantwoordelijk voor alle content van het merk, de merkstrategie, en brengt hij het magazine Common Language uit.
In 2017 kwam Cambuzat bij Chantelle aan boord. “Ik deed een business-opleiding, maar had een ongebreidelde passie voor film. Naast filmen begon ik op een gegeven moment ook met fotograferen. Ik raakte verliefd op mode-fotografie, deed veel modeshoots en kwam in contact met iemand van Chantelle. Zij zagen iets in mijn werk. Na een tijdje kreeg ik de creatieve leiding over de verschillende takken van Chantelle.”
“Ik begon in 2017, vlak voor de MeToo-beweging. Als een gevestigd merk moesten we onze verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan een meer gelijkwaardige en respectvolle samenleving. Voor zover Chantelle dat kon doen, vonden wij dat we moesten bijdragen aan een aantal belangrijke bewegingen en trends in de samenleving, of het steunen hiervan. Inclusiviteit en diversiteit waren dus absoluut cruciaal voor ons, maar de industrie was er nog niet helemaal klaar voor. Het was een groot merk-evolutieproject, we wilden dat alles in lijn was met onze visie: van de collecties tot de visuele campagnes met alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op.”
Lingerie uit de Chantelle X FW24-collectie, ontworpen en geschoten door Renaud
Eigenlijk vielen alle puzzelstukjes die Renaud en Chantelle zeven jaar geleden bedachten, dit jaar in elkaar. “Vraagstukken die schuren, de traditionele lingerieproducten en -uitingen, de materialen en wat men gewend is: je moet vragen blijven stellen om veranderingen door te voeren. Daarom zijn onze campagnebeelden en -collecties onderscheidend van andere merken en dat zorgt soms voor wat gefronste wenkbrauwen.”
Ook rijst de logische vraag: hoe ontwerp je kledingitems die je zelf niet draagt? “Ik werk met geweldige teams, voornamelijk bestaande uit vrouwen. Omdat ik de producten niet kan testen, vertrouw ik volledig op de feedback van klanten en collega’s. De verschillende perspectieven van collega’s rond de vergadertafel helpen ons heel veel.”
“Ik ben een witte hetero man met mijn eigen vooroordelen. Deze laat ik volledig los bij het creëren van items of campagnes. Je moet constant vragen blijven stellen. Ben ik onderdeel van het probleem of kan ik deel uitmaken van de oplossing? Dat vertaalt zich ook door in onze campagne-uitingen en modefotografie. Wij betrekken de modellen bij het creatieve proces. Zij zijn geen kleerhangers die het product tonen, maar denken mee en leveren creatieve input over hoe beelden eruit moeten zien. Dat helpt ons enorm.”
Lingerie uit de Chantelle X FW24-collectie, ontworpen en geschoten door Renaud
‘Ik ben een witte hetero man met mijn eigen vooroordelen. Deze moet ik loslaten bij het creëren’
“Bij Chantelle is ons doel verder om nieuwe regels voor verleiding op te stellen. Want er is heel veel gebeurd op het gebied van inclusiviteit en body positivity. Het is nu belangrijk om ‘het nieuwe verleiden’ te introduceren en deze is niet afhankelijk van, of gecreëerd door de mannelijke blik. Nee, het moet meer een focus hebben op de gebruikers en dragers van lingerie.”
Lingerie uit de Chantelle X FW24-collectie, ontworpen en geschoten door Renaud
Meer informatie vind je hier