Een schonere, duurzame toekomst is in zicht met de inburgering van plug-in hybrides en elektrische voertuigen. Dat is voor nu dé oplossing die elk automerk omarmt.
Nederland neemt z’n verantwoordelijkheid, want we staan op nummer vijf als het gaat om EV’s en op nummer één als het gaat om de hoogste dichtheid aan openbare laadstations in heel Europa. En op nummer zes als het gaat om de aankoop van nieuwe plug-ins en EV’s. Waarvoor een goede verzekering overigens onmisbaar is, dus je kunt er maar beter één nemen die daarvoor op maat is gemaakt.
De milieuvoordelen van EV’s kunnen ook niet worden betwist. Vervuiling door wegvervoer is verantwoordelijk voor meer dan 20% van alle CO2-emissies veroorzaakt door mensen. EV’s verminderen schadelijke voertuigemissies tot wel 30% als ze werken met elektriciteit die is opgewekt uit fossiele brandstoffen, en dit cijfer loopt op tot meer dan 70% bij gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Wat is dan het knelpunt? Dat is voornamelijk range anxiety, ofwel ‘laadstress’. Laadstress is de angst om tijdens een reis zonder stroom te zitten, zonder een oplaadpunt in zicht . Het is een groot struikelblok voor een grotere acceptatie van elektrische voertuigen. Al heeft het meer te maken met psychologie dan met het daadwerkelijke bereik van elektrische voertuigen of de beschikbaarheid van oplaadpunten. De actieradius van EV’s is de afgelopen jaren namelijk gemiddeld met zo’n 15% toegenomen en de infrastructuur voor fysieke oplaadpunten breidt zich steeds verder uit.
Laadstress
Onnodige stress dus, want de dagen dat je begon met 450 kilometer aan bereik, wat slonk met zo’n 10 kilometer per snelwegkilometer, is voorbij. Het bereik dat je in je scherm ziet klopt en blijft nagenoeg stabiel met de kilometers die je werkelijk aflegt.
Wat helpt om aan je reis te beginnen is een laadpaal thuis. Je hebt geen vergunning nodig als je een koophuis hebt en je gaat altijd met een volle accu op pad. En je hoeft niet tig rondjes te rijden op zoek naar een beschikbaar oplaadpunt. Daarnaast is het goedkoper, waar je zo’n 9 cent per kilometer betaalt bij een openbare laadpaal, is het bij je eigen laadpaal slechts 5 cent per kilometer.
EV Tips
Afhankelijk van het model ligt het gemiddelde bereik van een elektrische auto op één lading tussen de 300 en 500 kilometer. Veel verder dan wat de meeste mensen denken. Voor de lijst hieronder houden we de gemiddelde volledige full size EV in gedachten met een bereik van tegen de 500 kilometer. Hou deze tips in de gaten en dan kun je de volgende bestemmingen in één keer halen of hoogstens met een keer snelladen.
- De meeste apps en laadpassen hebben een Europese dekking. Al kun je met een QR-code op de laadpaal ook on the go betalen.
- Een volle auto met vier personen en koffers zorgt voor zo’n 5 procent minder actieradius.
- Om het meeste uit je accu te halen, hou je een snelheid aan van 110 tot 130 km/u. En rij zoveel mogelijk op cruise control voor een lager verbruik.
- Kies voor de eco-route op je navigatiesysteem.
- Check je bandenspanning.
Roadtrips op een volle accu
Gent – België (187 km)
Antwerpen, Brugge en Brussel zijn de usual suspects, maar Gent combineert het beste van de drie. Het levendige van Antwerpen, het historische van Brugge en de gastronomie van Brussel.
Maastricht – Nederland (180 km)
Een klassieker, maar altijd goed voor een dag. Met een beetje mazzel doe je dit zelfs op één lading heen-en-terug.
Keulen – Duitsland (235 km)
Wat gotische kathedralen voor een dramatische look, maar mis ook het Ludwig Museum voor moderne kunst niet.
Reims – Frankrijk (398 km)
Bezoek de krijtgroeven van champagnehuizen zoals Ruinart en Taittinger. Met de achterbak als opslagplaats voor een jaarvoorraad aan champagne.
Roadtrips met één keer snelladen
Cambridge – Engeland (422 km)
De prestigieuze en compacte universiteitsstad is meer dan de King’s College Chapel en de bootjes rondom de uni, maar Cambridge is ook een toevluchtsoord voor onder-de-radar kunstenaars.
Berlijn – Duitsland (636 km)
Volgens Time Out staat de Duitse hoofdstad op nummer 8 van de 53 beste wereldsteden. Genoeg gezegd. Amsterdam staat overigens op nummer 5.
Cardiff – Wales (775 km)
Weinig hip gedoe, maar gewoon een prachtige omgeving. Mis Snowdonia National Park, Conwy en het Italiaans aandoende Portmeirion niet.
Kopenhagen (768 km)
Een stad die gemakkelijk te voet te ontdekken is, dus kan de auto worden bijgeladen. Althans, dat vindt 86 procent van de locals. Check markten als Torvehallerne en Bannegaarden. Detail: de stad is de op één na duurzaamste stad ter wereld.