Menno van Meurs besloot zelf spijkerbroeken te gaan maken

De spijkerbroek zit in eenidentiteitscrisis, meent Menno van Meurs. Van langetermijn-investering naar fast fashion-product, dat is waar de spijkerbroek naartoe is opgeschoven. Van Meurs, eigenaar van de Amsterdamse kledingwinkel Tenue de Nîmes is vastberaden om de spijkerbroek haar rechtmatige plek in de modewereld terug te geven.

“Vroeger kochten arbeiders een spijkerbroek, dat kostte ze een maandsalaris. Geen haar op hun hoofd die eraan dacht om die broek weg te doen. Maar tegenwoordig is denim verweven met fast fashion. De kwaliteit is daardoor afgenomen en jeans wordt gezien als een wegwerpproduct; een ware identiteitscrisis voor denim. De slechte reputatie van het productieproces van denim helpt ook niet echt mee. De productie van jeans vereist veel water en chemicaliën. Maar uiteindelijk is een spijkerbroek een kledingstuk dat je iedere dag kunt dragen. Je hoeft het ook niet vaak te wassen. Als je de spijkerbroek met zorg produceert en lang blijft dragen,
is er geen duurzamer mode-item te bedenken.”

“Uit dit gedachtegoed is Tenue. Jeans ontstaan. Het merk is voortgekomen uit de jarenlange ervaring die Menno heeft opgedaan in de retail. “Zo’n vijf tot tien jaar kon ik bij onze winkel met een gerust hart een selectie denim-merken verkopen. Maar de markt begon me steeds meer te frustreren. Ik werd teleurgesteld door de merken: iedere keer moest ik op zoek naar nieuwe jeansmerken. Dat was het moment waarop ik besloot het zelf te gaan doen.”

De Tenue. winkel aan de Utrechtsestraat in Amsterdam.

“In 2018 had ik met trial and error de route gevonden waar ik echt voor sta: bij een trouwe producent in Italië. De Italianen zijn de beste in jeansproductie. Niet alleen vanwege de liefde, aandacht en duurzaamheid die daar in
het product worden gestoken, maar ook omdat zij denim op de catwalk hebben gezet. De seks en rock ‘n roll van denim is mede te danken aan mensen als François Girbaud en Adriano Goldschmied.”

Een belangrijk aspect van Tenue. Jeans is het idee van lifetime repairs. “Klanten hebben de levenslange garantie dat wij hun spijkerbroek repareren. We repareren scheuren in het kruis die al vier keer eerder zijn gemaakt, omdat die scheuren simpelweg verschijnen als je veel op de fiets zit. Dan vragen mensen: ‘Menno, is dat een slim businessmodel?’ En dan zeg ik: ‘Je gaat dit nu doorvertellen aan je vrienden, toch?’ Gaten horen bij een spijkerbroek, zeker als je er dagelijks in fietst. Het eerste gaatje is pas het begin van een broek, het is zonde om je karakteristieke broek uit Italië weg te gooien.”

“Vorig jaar openden we de Tenue. Jeans winkel in Amsterdam en we verkopen de jeans nu ook in de wholesale. Het idee slaat aan, ook de eerste samenwerkingen met winkels en merken in landen als België, Duitsland en Frankrijk zijn een feit. We willen spijkerbroeken maken waar de dragers zich het allerlekkerste in voelen, die ze het liefst iedere dag aantrekken.”