Een nieuwe Land Cruiser waarmee de Toyota zijn ruige offroad-stamboom herstelt. Het ontwerp doet denken aan klassieke, boxy Land Cruisers van vroeger. Vooral de modellen uit de 80’s en 90’s, maar zelfs de FJ Cruiser is in wat lijnen te herkennen.
Toyota debuteerde met de Land Cruiser in 1951. Een robuuste SUV die gemakkelijk honderdduizenden kilometers kan afleggen, en dat alles zonder dat er in die tijd grote reparaties nodig zijn. Dat lukt door het gebruik van dikkere metalen en over het algemeen robuustere chassis- en ophangingsconfiguraties in vergelijking met andere SUV’s.
Plus een look die ‘vorm volgt functie’ lijkt te definiëren in de 72 jaar dat de SUV bestaat. Waar hij uitgroeide van werkpaard tot een meer luxe 4×4, waarvan er meer dan 11,3 miljoen werden verkocht.
De geheel nieuwe Land Cruiser krijgt een 2.8 liter turbodiesel (204 pk) voor Europa. In 2025 volgt er een mild-hybride aandrijflijn met dezelfde dieselmotor. Met daarbij een fulltime vierwielaandrijving met een centraal sperdifferentieel en een elektronisch gestuurde tussenbak met twee versnellingen met hoog/laag bereik. Allemaal standaardvoorzieningen op de nieuwe Land Cruiser. Zoals het hoort.
Dit is alles met een chassis dat 30 procent stijver is dan de voorganger, dus voelt de rit ook strakker aan.
De Toyota Land Cruiser uit 2024, gebouwd in de Tahara- en Hino-fabrieken in Japan, is vanaf volgend voorjaar leverbaar. De prijzen zijn nog niet bekend, maar het zal ergens in de regionen liggen van €112.295, de huidige prijs van de Land Cruiser.