WAHTS is ontstaan uit het creatieve brein van twee ondernemende gelijkgestemden die het in twaalf jaar tijd lieten uitgroeien tot een van de mooiste mannenmode-merken van ons land. Onlangs opende WAHTS een gloednieuwe brand store in de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat, ontworpen door het Amsterdamse architectenbureau Framework Studio. In alles ademt deze nieuwe winkel de rustige en luxueuze uitstraling van WAHTS, met veel technische details, dankzij hout, RVS en een perfect lichtplan. Noem het licht Scandinavisch, ietwat minimalistisch, maar tegelijkertijd warm en luxueus – het perfecte visitekaartje van Karin en Ulex Kostense, de gezichten achter WAHTS.
From scratch
Ulex werkte als marketeer en corporate strateeg voor meerdere grote bedrijven. Karin was werkzaam in de media public relations. Ulex: “Ik heb onder andere gewerkt voor merken als Peak Performance, Matinique en Tommy Hilfiger. Daar leerde ik over collecties, materialen en het ontwerpen. Maar het verzinnen van strategieën en een merk bouwen, het creatieve liefste from scratch, dat is het allerleukste.”
“We begonnen met de constatering dat er ons inziens geen high-end underwear merk in de markt was. Of ze waren er wel, maar stoffig. We zagen het helemaal zitten om een eigen merk op te zetten, alleen ja, we hadden net een kindje gekregen, dus hoe moesten we dit aanvliegen?” Daarom werden de banen nog maar niet opgezegd, maar de vrije vakantiedagen gebruikt om productie- en inspiratierei- zen te maken, naar Florence voor de modebeurs Pitti Uomo en naar Portugal voor de productie-faciliteiten. Al het spaargeld werd in het, toen nog, ‘merk zonder naam’ gezet.
Fotografie: I Am Sukru
Die naam kwam, zoals zo vaak, uit het niets. Ulex: “Ik lag ‘s nachts een keer te piekeren over geschikte namen. We dachten vooral in URL’s, het moest wel een handige naam zijn. Bovenal wilden we van ons merk een blijvend merk maken, want we are here to stay. En dat bleef hangen, WAHTS, dus. Met de ‘h’ vóór de ‘t’.” Er kwam een herkenbaar logo, met de naam in chique letters. “Dat ‘handgeschreven’, zo je wil, vonden wij belangrijk. Dat ademt aan de ene kant iets chics uit, is persoonlijk én herkenbaar.” Ten tijde van dat aha-moment stond het merk al flink in de steigers. “We kwamen met het ondergoed al snel bij mooie winkels terecht en gestaag groeide de online omzet. WAHTS had op dat moment enkele lijnen boxershorts, maar winkels konden ons merk onvoldoende gezicht geven. Dat zette ons aan het denken. We wilden luxe lounge wear maken. Geen pyjama’s, maar modieuze kleding die comfortabel aandoet en aanvoelt. In die eerste vijf jaar groeiden we van underwear naar T-shirts en moderne lounge wear”, legt Karin uit.
Tijdens een afspraak met Uber daalde bij Ulex het idee in wat die typische WAHTS-kleding precies moest zijn. “Een collega had voor die afspraak een das om. Ik zei: ‘Doe die maar af, want je bent sowieso overdressed voor die tech scene.’ We waren inmiddels aanbeland in die hele nieuwe flexibele werkcultuur, veel relaxter allemaal. En die vercasualisering van de herenmode zag je bij jonge ondernemers van start-ups. Met een petje op en een relaxte, chique sweatpants of chino naar kantoor of een afspraak gaan, dat kan tegenwoordig prima.“ Het nieuwe werken in een flexibele werkomgeving verdient ook een comfortabele outfit. Niet schreeuwerig en protserig, maar quiet luxury en understated minimalistisch chic.”
24-7 wardrobe
De WAHTS-collectie begon steeds completer te worden. Joggingbroeken, chino’s, sweaters, vesten, jasjes, bodywarmers… Ulex: “Maar altijd met een bepaalde WAHTS-insteek. Dus mooie en kwalitatief hoogstaande technische stoffen, zoals stretchwol en kasjmier, en minimalistische kleuren met een high-end feel. Wij wilden items maken die zowel multifunctioneel als goed te matchen zijn. Een mooie pantalon die wel dusdanig sportief is dat hij er niet uitziet alsof je naar een trouwerij of begrafenis moet. En een broek en een jasje die je makkelijk kunt combineren met een paar sneakers – een outfit die je op kantoor kunt dragen, maar ook in je vrije tijd of naar de gym. Met onze WAHTS-items bieden we mannen eigenlijk een 24/7 wardrobe. Voor mannen who run both business and marathons. Eigenlijk hebben wij de outfits voor de moderne man ge-wahtsified.”
Volgens Karin herkennen mensen de kleding van WAHTS, zonder dat het merk daar grote logo’s voor gebruikt. “Wat ik ook vaak hoor is dat mensen bepaalde items ‘typisch WAHTS’ noemen. Of dat ze het over ‘een echte WAHTS-stijl’ hebben. Dat vind ik heel mooi, want dat betekent dat we een herkenbare signatuur hebben.”
Inmiddels is WAHTS internationaal verkrijgbaar, zowel in fysieke winkels als online. Duurzaamheid blijft een prioriteit. Karin: “Al zijn we er nog niet, het kan altijd beter. Elk merk zou zo duurzaam mogelijk moeten zijn, dat mag je gewoon verwachten. We hebben altijd gezegd dat we vanuit Europa wilden produceren, dus dat doen we voor het grootste deel ook. Ander voorbeeld: we zijn verhuisd naar een warenhuis dat alle pakketten verstuurd in maatdoosjes, zodat er zo weinig mogelijk extra lucht verscheept wordt. Aangezien onze pakketten inmiddels de hele wereld overgaan, is dit van essentieel belang.”
Meer informatie vind je hier