De Zweed Johan Hellström staat aan het hoofd van Björn Axén, het grootste haarverzorgingsmerk van Zweden. Zelfs de Zweedse koninklijke familie is fan. Onlangs was hij in Nederland en uiteraard vroegen we hem naar tips waarmee jij je bos kunt optimaliseren.
Was met zorg
“Het klinkt als een dooddoener, maar was je haar geregeld. Zo’n twee tot drie keer per week. De functie van een shampoo is om je hoofdhuid schoon te maken, een conditioner zorgt dan weer voor de verzorging van je haar. Dus gebruik allebei. En kies producten die op je haartype zijn afgestemd, dat zorgt voor het verschil tussen ‘haar’ en ‘goed haar’.”
Zorg voor je scalp
“Een gezonde scalp zorgt voor een gezonde bos haar. Dus reinig je hoofdhuid regelmatig grondig met een scalp scrub. Bovendien voorkom je zo dat vuil zich ophoopt op je hoofdhuid en daardoor de werking van je haarzakje wordt belemmerd. En dat laatste kan dan weer haarverlies als gevolg hebben. We hebben een prima detox product in het assortiment waarbij enzymen de hoofdhuid reinigen. Ook met antibacteriële Tea Tree-olie.’
Style met beleid
“Ik ben geen voorstander van wax en andere stylingproducten op aardoliebasis – die komen deels op de hoofdhuid terecht en verstoppen daar de haarfollikels. Bovendien zijn ze lastig weg te wassen. Kies liever voor stylingproducten op waterbasis. Net zo effectief en makkelijk uitwasbaar.”
Over Björn Axén
Björn Axén was een Zweedse kapper die is opgeleid door de legendarische Monsieur Alexandre in Parijs. In 1963 keert Axén terug naar Stockholm en opent daar zijn eerste salon. Een van Axén’s eerste klanten is de Koningin van Zweden.
Het Björn Axén team groeit met toevoeging van Peter Hägelstam en de dan 18-jarige Johan Hellström. Het duo komt nauw samen te werken met Axén en Johan wordt zelfs zo door zijn leermeester vertrouwd dat wanneer Björn in 1993 onverwachts komt te overlijden Johan de enige erfgenaam blijkt te zijn. Samen met Peter nam Johan de uitdaging aan om Björns nalatenschap te omarmen en te blijven vieren.
Het merk groeit uit tot een instituut, voortbouwend op het pionierschap van diens oprichter en is vandaag de dag nog steeds hofleverancier en kapper van Hare Majesteit. Met meer dan 30 miljoen verkochte – en een portfolio van 80 professionele – producten, staat Björn Axén 60 jaar na oprichting bekend als het best verkopende haarverzorgingsmerk in het premium segment in de Scandinavische landen.
Björn Axén is (binnenkort) bij Etos verkrijgbaar.