Uit recent onderzoek van de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller blijkt dat – schrik niet – 77 procent van de Nederlandse vrouwen stress ervaart als ze voor het eerst een bikini aantrekken. Ruim eenderde van die vrouwen draagt om die reden geen bikini, een aantal dat in Duitsland en België nog hoger ligt.
De ellende is zelfs nog groter: 32 procent van de Nederlandse vrouwen gaat minder vaak naar het zwembad dan ze zouden willen. Daarnaast voelt – het houdt maar niet op – 42 procent zich het meest onzeker over hun lichaamsvorm en 31 procent is onzeker over de totale omvang (vermoedelijk een eufemistische manier voor Hunkemöller om te zeggen dat 42 procent van de ondervraagde vrouwen zichzelf te dik vindt).
Hunkemöller komt edoch met een oplossing. Of in ieder geval een analyse. Zoals Hunkemöller het zelf zegt: “Het is ontmoedigend om te horen dat een aanzienlijk aantal vrouwen het dragen van bikini’s vermijdt vanwege onzekerheden die mogelijk in stand zijn gehouden door maatschappelijke schoonheidsnormen.” Waar je nog bij zou kunnen zeggen: …schoonheidsnormen die jarenlang door firma’s als Hunkemöller zijn gecreëerd door in campagnes alleen maar – te – slanke ideaalvrouwen te gebruiken.
De oplossing van Hunkemöller: “Door het promoten van body positivity en het challengen van bekrompen schoonheidsnormen, kunnen we een inclusievere en positievere cultuur creëren die alle lichaamstypes viert en vrouwen in staat stelt zich zelfverzekerd en mooi in hun vel te voelen, ongeacht wat ze willen dragen,” aldus Charlotte Davies, Chief Product Officer van Hunkemöller, het bedrijf (sinds 1886) dat, zoals zoveel andere bedrijven, decennialang slanke modellen in campagnes en etalages gebruikte om een schoonheidsideaal te suggereren.
Het is ironisch dat een industrie die zich jarenlang manifesteerde middels slanke, blanke en blonde modellen zich nu opwerpt als voorvechter voor vrouwen met een maatje meer, of zelfs met meerdere maatjes meer. Onderwijl zet diezelfde industrie het door henzelf gefundeerde systeem van “maatschappelijke schoonheidsnormen” neer als grote boeman.
Afijn, zo draait nu eenmaal de machinerie van de marketing. Ondertussen onderschrijven wij het resultaat, zichtbaar in de door Hunkemöller geleverde collectie en campagnebeelden – maar de man as such was altijd al body positive als het aankwam op dames in bikini.