Dat horlogemerk Breitling geen gebrek aan momentum heeft, dat moge duidelijk zijn. Sinds 2017 valt Breitling onder nieuw management met Georges Kern als CEO. En met resultaat. Binnen vijf jaar klom het merk van nummer vijftien naar nummer negen in de Morgan Stanley top 20 van Zwitserse horlogemerken.
De twee meest recente collecties zijn de compleet nieuwe Avenger en kleinere Navitimer toevoegingen. De Avenger is al 20 jaar een vaste waarde voor het Zwitserse merk, die eind vorig jaar een update kreeg. De drie belangrijkste aspecten: een slanker en kleiner uiterlijk, nieuwe materialen en het gebruik van Breitling’s eigen Caliber 01 voor de chronograafmodellen.
Lees ook: In gesprek met Breitling-CEO Georges Kern
Breitling-CEO Georges Kern voegt toe: “De Avenger is gemaakt om bestand te zijn tegen de meedogenloze omstandigheden van een straaljagercockpit en om piloten te ondersteunen bij veeleisende luchtmanoeuvres. Het herontwerp vereiste niets minder. Deze collectie combineert alle prestaties met een verfijnde moderne luchtvaartstijl.”
De nieuwe Avenger-collectie omvat drie modellen: de 44mm chronograaf, de Automatic GMT 44mm en de Automatic 42mm, elk in verschillende uitvoeringen. Alle modellen zijn verkrijgbaar met een lederen band met vouwsluiting of normale gesp of met een stalen band met een nauwkeurig verstelbare vouwsluiting. Alle horloges zijn waterbestendig tot 300 meter.
Charlize
De tweede update was die van hun legendarische – en dit keer is de clichébenaming volledig verdiend – toolwatch en vlaggenschip: de Navitimer. Het horloge is ontworpen om piloten te helpen bij het berekenen van vluchttrajecten, brandstofverbruik en allerlei andere informatie. Lang vóór de komst van digitale luchtvaartelektronica.
Samen met ambassadeur en actrice Charlize Theron introduceerde Breitling onlangs een 36mm- en 32mm-uitvoering van de Navitimer. In de Navitimer Automatic 32 zit het Breitling kaliber 77, een SuperQuartz. Maar in de 36mm is er plaats voor Breitlings COSC-gecertificeerde kaliber 17. Voor diegene die houdt van de Navitimer look & feel, maar liever voor een kleinere diameter gaat.
Hofstad
Naast de nieuwe modellen zijn ook de boutiques zijn een belangrijke pijler in het hervonden succes. Van slechts 50 boutiques wereldwijd zo’n vier jaar geleden, zijn dat er volgende maand inmiddels alweer 300. Nederland draagt bij aan het succes, want na boutiques in Amsterdam en Rotterdam, opende het merk na een winkel in Nijmegen, een pop-up in Maastricht en de outlet in Roermond, dit weekend een boutique in de Hofstad.
Na Den Haag staan Apeldoorn en Tilburg nog op de planning. Aan de Hoogstraat 1 in Den Haag vind je de eerste boutique volgens het gloednieuwe winkelconcept, waar je naast horloges ook Breitling kledingstukken kunt kopen, gemaakt in samenwerking met kledingmerk Deus.
Over ruim 200 vierkante meter en twee verdiepingen zie je de collecties in de voor Breitling bekende modern-retro stijl. Van de nieuwe Avenger en Navitimer 32/36 tot aan de Top Time. Aanrader is ook zeker de tweede verdieping met daarin een bar waar je uitkijkt over de Hoogstraat. De loungehoek is geschikt voor koffie, champagne en verleidelijke air, land & sea cocktails, verwijzend naar Breitlings belangrijkste thema’s.
Beeld: Breitling, David Stegenga & Jelle Draper