Burberry verovert Harrods

Als twee traditionele Britse merken met elkaar in zee gaan, is dit het resultaat.

burberry harrods

Paul Smith, Hackett, Burberry! Je hoeft niet eens een echte modekenner te zijn om onmiddellijk te kunnen zien dat deze modemerken op en top Brits zijn. Vooral Burberry ademt zijn rijke en lange Britse historie uit in alles wat het prachtige merk doet en maakt.

Het merk Burberry bestaat al sinds 1856, het jaar waarin het door Thomas Burberry werd gecreëerd. Al vrij snel kreeg het merk een zekere reputatie, vooral vanwege de buitenkleding en de technische stoffen die gebruikt werden.

De bekende en zo geliefde Burberry trenchcoat ontstond in de eerste wereldoorlog. In eerste instantie werd het gedragen door legerofficieren, maar na de oorlog werd het ook populair onder gewone burgers.

In de jaren twintig werd de bekende Burberry-ruit ontworpen en op de voering aan de binnenkant van de jassen gebruikt. Hoewel het merk in de jaren zeventig en tachtig ook pakken, broeken, shirts en accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen produceerde, was het pas eind vorige eeuw dat Burberry echt een high end luxury fashion brand werd.

Vanaf het moment dat Christopher Bailey in 2001 als creatief directeur werd aangesteld voor zowel de mannen als vrouwencollectie, steeg Burberry naar grote hoogten. De shows van Burberry Prorsum (de duurste lijn van het merk) die door Bailey werd geleid waren iconisch. 

Eind vorig jaar heropende Burberry deze winkel in Amsterdam.

Sinds een paar maanden is Daniel Lee (ex-Bottega Veneta) creatief directeur. Dat belooft veel moois en goeds, temeer daar Lee – in tegenstelling tot zijn voorganger Ricardo Tisci – ook zo Brits is als maar zijn kan. Hij zal de heritage van het merk ongetwijfeld in ere houden om tegelijk ook nieuwe wegen in te slaan. 

Een coole side step die Daniel Lee deze maand maakt, is met een totale Burberry take over van het ook op en top Britse warenhuis Harrods. En als we zeggen ‘totaal’ bedoelen we ook ook totaal, want alle concierges en door men van het warenhuis gaan tot en met 29 februari in de nieuwe signature kleur van Burberry gekleed (knight blue).

Overal in het warenhuis is de nieuwe, door Daniel Lee gekozen Burberry-kleur te zien en er is speciaal voor deze gelegenheid een capsule-collectie ontwikkeld. Het is een unieke gebeurtenis. Harrods houdt ook zich graag vast aan tradities, maar voor de aftrap van het 175 jarige jubileum van Burberry maakte het warenhuis graag een uitzondering.

Op naar Knightsbridge dus en wij kunnen niet wachten om de eerste mannencollectie van het nieuwe Burberry te gaan zien.

Harrods, 87 – 135 Brompton Road, Londen – Burberry take over nog de hele maand februari.