Kies de ideale cabrio voor jouw roadtrip

Kies uit deze 17 ontwerpen van de Italiaanse maestro Battista Pininfarina. Vervolgens: off you go!

French Singer and Actor Johnny Hallyday

Omdat het Italiaans ontwerphuis Pininfarina (sinds 1930) als geen ander in staat is om het water in de mond van de autoliefhebber te laten lopen, presenteren wij de 18 mooiste ontwerpen van hun hand. Autogordels vast, ga er maar voor zitten (scroll naar beneden voor de geschiedenis van deze legendarische ontwerpstudio).

1 Alfa Romeo 1600 Spider Duetto 

Groot gemaakt door de film The Graduate uit 1967. Deze volbloed auto is een designprestatie die nog altijd wordt gekopiëerd. De Alfa Spider zou ruim een kwarteeuw in productie blijven. 

2 Chevrolet Corvette Rondine 

Prachtige herinterpretatie van de Chevrolet Corvette uit 1963. Dit is Pininfarina op zijn best: eenvoudig, emotioneel en ongelooflijk dynamisch. 

3 Maserati Birdcage 75th 

Het 75-jarig bestaan vierde Pininfarina in stijl met de eenmalige Maserati Birdcage. De naam werd geleend van de Tipo 61 uit het begin van de jaren zestig, maar het design was zeker niet retro.

Hoewel Pininfarina als geen ander het recht heeft om uit de archieven te putten, heeft het zijn historie nooit uitgebuit. Deze Maserati toont dat het vizier bij Pininfarina op de toekomst gericht is.

Praktisch was deze one-off trouwens niet: omdat het dak van glas is en er geen airco in zat, was-ie nogal warm. 

Dit is de beste muziek voor jouw road trip.

4 Ferrari 250 gt cabriolet 

The Ferrari 250 GT Cabriolet

Sergio Pininfarina begon zijn samenwerking met Ferrari al in de vroege jaren vijftig, maar deze (uit de tweede serie) is eigenlijk het model dat de designfilosofie van elegantie, eenvoud en dynamiek het beste samenvat. Is dit de elegantste Ferrari ooit gemaakt? 

5 Peugeot 205 

Zelfs in de computerage wist Pininfarina het verschil te maken, en wel met deze tijdloze auto-voor-het-volk. Het ontwerp is even eenvoudig als vooruitstrevend. De 205 zou een van de meest geliefde en bekendste auto’s van de jaren tachtig worden, en daarmee de reddingsboei voor het destijds zwalkende Peugeot.

6 Cisitalia 202 

Battista’s claim to fame: met dit ontwerp uit 1947 voelde de autowereld voor het eerst hoe Italiaans dolce vita er op wielen uitziet. Minstens zo belangrijk: de carrosserie is uit een deel gemaakt, wat leidt tot een flinke gewichtsbesparing. Het design met ronde vormen was bijzonder aerodynamisch voor auto’s uit die tijd; deze designtaal zou de twee decennia erna floreren. 

7 Lancia Flavia Cabrio

Lancia Flavi

De Flavia sedan werd weliswaar ontworpen door Pietro Castegnero, maar Pininfarina mocht hem tijdloos maken. Het Italiaanse bureau ontwierp de coupé en de cabrio van het model, waarvan met name de cabrio Italiaanse levensvreugde ademt. 

8 Ferrari Testarossa 

De jongensdroom van elke man. De iconische lijnen over de deuren liepen door tot de koelopeningen vlak voor de achterwielen en in rechte lijnen over de achterlichten. Onder de motorkap? Een overdadige V12. 

Ja, Pininfarina heeft ook auto's op zijn naam staan die minder spannend waren. Wat te denken van de Hyundai Matrix?

9 Ferrari F40 

Ferrari F40

Of is dit ieders jongensdroom? Dit was de allerlaatste auto die door Enzo Ferrari persoonlijk werd goedgekeurd. Alles aan dit ontwerp is eenvoudig, krachtig, sportief en technisch. Het model werd in 1987 geïntroduceerd en is nog steeds een van de waardevolste auto’s ter wereld. Geen enkel ander auto-ontwerp heeft de essentie van brute kracht zo sterk neer weten te zetten. 

10 Peugeot 406 coupé 

Peugeot 406 coupe

Pininfarina maakte van de ietwat kleurloze 406 een sportieve, ronde en dynamische versie die nog altijd door veel liefhebbers gereden wordt. Met bonuspunten voor het ook al zo prachtig uitgevoerde interieur.

11 Cadillac Allanté 

Cadillac Allante

In een poging om te concurreren met de Mercedes SL vroeg Cadillac aan Pininfarina naar een Europese herinterpretatie van hun Amerikaanse ontwerp. Het resultaat is dit geweldige design, al leverde het weinig commercieel succes op. De naam werd gekozen uit een lijst van 1400 computergegenereerde namen. 

Dit zijn de 5 beste wegen voor een road trip.

12 Alfa Romeo Giulietta Spider 

Alfa Giuletta Spider

De originele Giulietta werd getekend door de grote concurrent Bertone, maar Pininfarina wist Alfa Romeo te overtuigen om deze cabrio-versie in productie te nemen, in plaats van de versie van Bertone. 

13 Fiat 130 coupé 

Pininfarina tekende het ontwerp van deze luxe FIAT, wat zich kenmerkt door ronde jaren vijftig-vormen. Het interieur was vernieuwend en – zo zou later blijken – de voorloper voor veel auto-interieurs in de jaren tachtig.

De jaren zeventig waren begonnen, en de eerste tekenen van rechtlijniger computerdesign komen hier naar voren. Het huis won er designprijzen mee. 

14 Ferrari Enzo 

Ferrari Enzo

De moderne Ferrari’s worden nog altijd door Pininfarina getekend. In deze moderne tijd zijn de rondere lijnen weer terug, wat in combinatie met de vele technische details tot heel gespierde auto’s leidt. De rechthoekige lampen accentueren nog eens de het technische karakter van de auto. 

15 Jaguar XJ 12 PF 

Ook Jaguar wilde in de jaren zeventig gaan experimenteren met rechtlijnige en hoekige designs. Daarvoor huurde het Engelse merk in 1974 de kennis van Pininfarina in voor een conceptmodel dat nooit echt het levenslicht zou zien als productie-auto. Al is wel duidelijk dat de Mark II vanaf 1984 heel duidelijk van deze futuristische designvisie profiteerde. 

16 Peugeot 504 cabriolet 

Misschien wel de mooiste Peugeot ooit gemaakt. Dit model uit 1975 is nog altijd geliefd onder liefhebbers die zich graag met goede smaak associeren. Ook hier weer goed te zien: de invloed van de strakke lijnen die met de Fiat 130 hun intrede deden in het design van Pininfarina. 

Niet vergeten te smeren. Deze zonnebrandcrèmes zijn goed en goedkoop.

17 Ferrari 512S Berlinetta 

Ferrari 512S Berlinetta

Plotseling was de wigvorm in Italië een droomvorm. Veel concept cars uit die tijd kregen deze bijzondere vorm mee, al gingen er uiteindelijk heel weinig in productie. Dat gold ook voor dit ontwerp: Enzo Ferrari wees de wel heel futuristische blik van Pininfarina af. 

Later zouden de Lamborghini Countach en Lancia Stratos bewijzen dat de wigvorm wel degelijk zijn plek in de autohistorie zou krijgen.

18 Volvo C70 

Volvo C70

Jarenlang was dit de levenslustigste Volvo, maar hij is inmiddels uit productie gehaald. Niettemin een van de coolste Volvo’s ooit.

Korte geschiedenis van Pininfarina

Battista Pininfarina richt in 1930 het carrosseriebedrijf Carrozzeria Pinin Farina op, waar hij de ‘omhulsels’ bouwt voor auto’s in een tijd dat er – in ieder geval in Italië – nog geen lopende band aan te pas komt.

Nadat het bedrijfje in de oorlog is platgebombardeerd, bouwt Pininfarina het weer opnieuw op met zijn zoon Sergio. Hij doet dat op onconventionele wijze. Voorbeeld: Italiaanse merken waren vanwege de rol van Italië in de Tweede Wereldoorlog niet welkom in 1946 op de autobeurs van Parijs. Pininfarina reed daarop zelf zijn creaties naar Parijs, waar hij ze voor de deur van het Grand Palais parkeerde. 

In 1951 worden de eerste contacten tussen Battista Pininfarina en Enzo Ferrari gelegd. Zoon Sergio krijgt de verantwoordelijkheid over de samenwerking met Ferrari.

Pininfarina logo

De charmante Sergio overtuigt Enzo Ferrari van zijn designs. Uiteindelijk laat Ferrari slechts twee wegauto’s níet door Pininfarina laten ontwerpen. 

De kracht van Pininfarina’s ontwerpen zit ‘em in de visuele vertaling van het Italiaanse dolce vita-gevoel. De pijlers: stijl, proportie en eenvoud.

In 1961 neemt Sergio het bedrijf van zijn vader over. Dankzij het interne calculation and design centre staat het bedrijf in de jaren zeventig aan de wieg van twee opzienbarende ontwikkelingen: de wigvorm en het rechtlijnige computerdesign. 

In 2012 overlijdt Sergio Pininfarina op 85-jarige leeftijd. Zijn zoon Andrea, aan wie hij de dagelijkse leiding had overgedragen, overleed al in 2006 ten gevolge van een motor-ongeluk. Sergio’s andere zoon Paolo nam het daarna over van zijn broer. 

In die jaren is het bedrijf in grote financiële problemen gekomen, met een schuld die de 600 miljoen nadert, waarna de banken het feitelijk overnemen. In 2015 wordt Pininfarina overgenomen door Mahindra, een Indiaas conglomeraat dat ook in de staalindustrie actief is.