Britse start-up elektrificeert ‘Nederlandse’ Land Rover

Groene aandrijflijnen in een klassieker? Zo los je dat op.

Terwijl autofabrikanten hun wagenpark geleidelijk overzetten op hybride of volledig elektrische aandrijflijnen, is het (helaas) voorbehouden aan bedrijven als Everrati die oudere voertuigen een EV-upgrade geven. In Nederland is er een bedrijf die dit al doet voor oude 911’s, Everrati gaat een stap verder.

De Britten zijn gespecialiseerd in het omtoveren van auto’s, die vroeger aan de muur hingen, in milieuvriendelijke restomods. Denk aan klassiek Porsches, Shelby’s en Mercedessen. Hun nieuwste toevoeging zijn drie off-road-ready silhouetten van Land Rover. In de vorm van de Series IIA, een Defender en een klassieke Range Rover.

Sterker nog, ze hebben zojuist een geëlektrificeerde Series IIA afgeleverd aan een opmerkelijke klant in Nederland.
Volgens Robb Report is de Amerikaan Shane Happach, de huidige CEO van het Nederlandse Mollie, de eigenaar van deze opmerkelijke auto. De Series IIA in kwestie behoudt het iconische hoekige silhouet van de donorauto, maar zit vol met moderne upgrades. Bronnen noemen een gegalvaniseerd chassis, airconditioning, stuurbekrachtiging en ander restauratiewerk. Zoals eerder opgemerkt, is de verbrandingsmotor eruit gehaald en is er een elektrische aandrijfeenheid voor in de plaats gekomen die goed is voor 152 pk.

Al het andere voldoet aan de Europese normen. De Series IIA wordt aangedreven door een batterijsysteem van 60 kWh met ondersteuning voor snellaadtechnologie. Het duurt 40 minuten om van 20 procent naar 80 procent te gaan. Ondertussen is het bereik op een volle lading ongeveer 240 kilometer. Everrati zoekt ook duurzame materialen voor het interieur.

Als je zelfs een donorvoertuig hebt dat je wilt laten updaten of er één wilt kopen, ga dan naar de Everrati-website om je eigen geëlektrificeerde Range Rover Classic of Land Rover Defender te reserveren. Kost je (zonder donor) rond de €260.000 en €210.000, respectievelijk.

Beeld: Everrati