Tegenover een jury zitten is niet makkelijk. De meeste mensen doen zich anders voor dan ze werkelijk zijn, met vaak desastreuze resultaten als gevolg. Hier zijn 10 fouten die vaak worden gemaakt tijdens een interview en net zo belangrijk, hoe je ze kunt voorkomen.
1. Te weinig tijd, energie en inspanning steken in de voorbereiding.
Mensen die geen tijd steken in onderzoek naar het bedrijf, hun missie en het type mensen dat ze aannemen, zullen niet vaak worden aangenomen op een goede functie. Als je goed bent voorbereid op zowel vragen over jezelf als over het bedrijf, dan zul je een stuk comfortabeler zijn tijdens het gesprek.
2. Je niet bewust zijn van je houding en lichaamstaal
Sla je je armen over elkaar en leun je naar achter als je nerveus ben, probeer dit te voorkomen want je gesprekspartner ziet dit. Probeer in plaats daarvan open en niet defensief over te komen. Dit laat anderen zien dat je comfortabel, zelfverzekerd en open bent. Bijkomend voordeel is dat het een boodschap aan je hersenen afgeeft die zegt dat je relaxed bent.
3. Teveel praten
Amateurs denken dat ze ieder punt over zichzelf moeten coveren bij degene die de sollicitatie afneemt. Deze angstige eigenschap werkt vaak tegen ze omdat de interviewer meer bewust wordt van hun zenuwen dan de inhoud van wat ze zeggen. Stilte kan juist sterk werken. Leer te pauzeren en je antwoord te geven op het moment dat je hem goed voor ogen hebt.
4. Bang zijn om terug te pakken naar eerder besproken onderwerpen
Iets dat vaak op waarde wordt geschat is zelfreflectie. Deze vaardigheid gaat samen met emotionele intelligentie en laat zien dat je nadenkt over de invloed die je op anderen hebt. Soms werkt het juist versterkend om je antwoord te koppelen aan een eerder gegeven antwoord.
5. Mompelen of je betoog afraffelen in plaats van eerst even na te denken
Niets is erger dan overgeven of dichtklappen tijdens een sollicitatie. Als je de druk van een intens interview niet aankunt, hoe kun je dan de druk van een chaotische werkdag aan? Zeg in plaats daarvan dat je even wilt nadenken over de vraag. Het toont zelfvertrouwen en kalmte.
6. Onderschatten hoeveel je voorkomen er toe doet
Ja, we leven in een oppervlakkige wereld en daar moet je dus wel degelijk rekening mee houden. Bijvoorbeeld, een baard staat voor wijsheid en mannelijkheid, een paars shirt dat je ook je vrouwelijke kant durft te tonen, een bril oogt slim en een armband geaard. Alles dat je draagt zegt iets over wie je bent, dus denk na over de boodschap die je uitstraalt naar anderen.
7. Hetgeen je beweert niet ondersteunen met bewijs of voorbeelden
Over jezelf vertellen en hoe je in elkaar zit is goed, maar laten zien waarom je werkt zoals je werkt is beter. Geef de interviewer voorbeelden van situaties uit het verleden om ze een betere indruk te geven van wie je bent en waarom je werkt zoals je werkt. Licht het hoe en waarom toe bij iedere uitspraak die je doet.
8. Het niet voorbereiden van belangrijke vragen om te laten zien dat je competent en nieuwsgierig bent
De grootste beginnersfout is het niet stellen van vragen aan je interviewer. Zorg dat je niet die persoon bent die z’n sollicitatiegesprek heeft zonder zelf wat vragen te stellen. Maak in plaats daarvan een lijst met vragen die je oog voor detail onderstrepen en je vermogen om kritisch te kijken naar bepaalde zaken.
9. Het niet kunnen uitleggen waarom jij en het bedrijf een goede match zijn
In feite probeer je een romantische relatie met iemand aan te gaan die er al van is overtuigd dat ze je niet nodig heeft. Als jij niet kunt uitleggen waarom je perfect bij het bedrijf past, dan is de kans dat ze accepteren je mee op date te nemen nihil. Laat zien wat je te bieden hebt en leg uit waarom de relatie een win-win is voor beide partijen.
10. Stress en zenuwen je introductie en afsluiting laten verpesten
Iedereen heeft heeft last van stress en zenuwen, maar je moet je focus houden. Doe wat er voor nodig is om rustig te worden voor je je sollicitatie in gaat. En zorg ervoor dat zowel je eerste als je laatste indruk je onderscheiden van de rest van de sollicitanten.