Brylcreem stamt uit 1928 en is ontwikkeld door County Chemicals in Birmingham, Engeland. Het is een haarpommade bedoeld voor mannen. Brylcreem is een emulsie van water en minerale olie, gestabiliseerd met bijenwas. Het valt op door de hoge glans die het geeft. Dat verklaart meteen de naam: een speelse combinatie van ‘brilliant’ en ‘cream’.
Het product wordt niet alleen gebruikt voor de mooie glans die het geeft, maar ook om het haar in model te brengen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stonden leden van de RAF bekend als ‘Brylcreem boys’. Aanvankelijk was dat bedoeld als sneer door de andere strijdkrachten die vonden dat het er bij de RAF wel erg gemoedelijk aan toe ging. Maar na de oorlog werd het een geuzennaam.
Vetkuif
Brylcreem vormt de basis voor de zogenaamde vetkuif. Dat was in de jaren vijftig dé haardracht die je als man moest hebben om bij de dames in de smaak te vallen.
De Grote Roerganger van de kuif was uiteraard Elvis Presley en in zijn kielzog volgden talloze andere rock ’n rollers (zie ook hier) waaronder de wel heul brave Cliff Richard.
De opkomst van de Beatles met hun pagekapsels waar geen crème aan te pas was gekomen, zorgde voor een eerste dip in de verkopen.
Maar nog altijd is Brylcreem wereldwijd bij elke zichzelf respecterende drogist terug te vinden. Bij het Kruidvat vind je een royale pot voor nog geen vier euro.
Brylcreem wordt in Europa door Unilever op de markt gebracht, in de Verenigde Staten door Combe Incorprated en in India door HUL.
Influencer
Ook zette Brylcreem al in de jaren 40 en 50 ‘influencers’ in. Nou ja, één dan. Dat was Denis Compton, batsman uit Middlesex en voetballer voor Arsenal. Hij was één van de eerste Britse sporters die bakken geld verdiende door Brylcreem aan te bevelen in reclames. Het openingsbeeld bovenaan dit artikel is een voorbeeld van zo’n advertentie met Compton.