Wat goed is, hoeft niet van ver te komen. Maar Yuki Isshiki heeft er wel een afstandje opzitten.
Yuki is Japanse (Osaka, 1969). Zo ongeveer begin deze eeuw begon ze met het maken van hoeden. De opleiding tot hoedenmaker volgde ze in Londen – een vier jaar durende training onder streng toezicht van Prudence, de hoedenmaakster voor Vivienne Westwood.
In 2016 opende Yuki Isshiki onder de naam Demure Couture Hat een atelier annex winkel in het centrum Amsterdam. Sinds die start kun je aan de Korte Marnixstraat in Amsterdam terecht voor een bespoke hat.
Deze hoed was eigenlijk alleen bestemd voor vrouwen.
De winkel van Yuki ligt vol stukken stof, opgeslagen in bakken of verspreid op de grote naaitafel. Daarmee hebben we meteen de reden te pakken waarom Isshiki dit ambacht überhaupt ooit heeft gekozen. “Als kind hield ik al enorm van stof [familie van moederskant handelde in stoffen voor kimono’s]. Ik had allemaal stof verzameld, waarvan ik niet wist wat ik ermee moest doen. Nu kan ik het kwijt in mijn hoeden en petten.”
Yuki houdt ervan om zich te focussen op “zoiets kleins als een hoed”. En: “Ik hou van het gevoel wanneer een hoed goed staat bij een klant.”
Volgens Yuki zijn mensen zijn nerveuzer over een hoed dan over kleding. “Omdat een hoed dicht bij je gezicht zit. Ik hoor zo vaak mensen zeggen dat ze geen hoofd hebben voor een hoed. Als het me dan lukt om iets te maken waar een klant heel blij mee is, geeft me dat een goed gevoel.
Op internet vind je allerlei richtlijnen over welke hoed bij welke gezichtsvorm past, maar die vind ik beperkend. Omdat ik bespoke werk, kan ik een hoed maken die bij de stijl van een persoon past. Dan past een fedora bijvoorbeeld ineens wel bij een wijd, rond gezicht.”
Yuki Isshiki maakt hoeden voor mannen en vrouwen. Petten kosten tussen de 150 en tweehonderd euro; hoeden vanaf tweehonderd euro.
Die prijs wordt deels bepaald door de stof, die uit Engeland en Duitsland wordt geïmporteerd. Wol is het goedkoopst, vilt van beverhaar het duurst. Isshiki vindt ambacht en vakmanschap grote woorden. “Ambacht is een buzzwoord geworden, maar ik vind dat je er verantwoord mee om moet gaan. Je bent verantwoordelijk voor wat je maakt, dus dat moet aan bepaalde standaarden voldoen.”
Ze ziet haar leermeester Prudence als voorbeeld. “Zij is de beste, haar handwerk is perfectly netjes. Ze houdt vast aan ouderwetse materialen en maakwijzen. Niet omdat dat cool is, maar omdat daar goede praktische redenen voor zijn.
Ik gebruik bijvoorbeeld ook nooit lijm of nietjes, alles is genaaid. Zelfs duurdere merken gebruiken soms lijm. Als iets eraf valt, zie je waar de lijm heeft gezeten. Verschrikkelijk vind ik dat. Faire de la couture betekent niet voor niets het stikken van een naad.”
De toenemende vraag naar ambachtelijk gemaakte producten is volgens Yuki Isshiki een zucht naar persoonlijk contact. “Er zit een menselijk aspect aan ambacht. Iemand stopt moeite en aandacht in iets wat uniek is, waardoor er sprake is van een persoonlijke band met het product en de maker. Ik hecht erg aan het vertrouwen dat klanten in mij stellen. Dat mag ik niet beschamen.”
Schroom niet, ga ook even langs bij Demure, Korte Marnixstraat 5, Amsterdam.