Het Spaanse modehuis Balenciaga heeft een collectie gympen die in principe een kopie is van de Converse All Stars. Converse noemt ze All Stars; Balenciaga verkoopt deze schoenen onder de naam Paris.
Voor de meest uitgeklede variant van de Paris-sneaker (het muiltje) betaal je € 395; de hoge variant kost € 495. Dat bedrag lijkt niet mals, maar je moet er als de kippen bij zijn, want bij Balenciaga vliegen sneakers normaal gesproken als warme broodjes over de toonbank.
Aan de Paris-collectie voegt Balenciaga nu een nieuwe variant toe die op z’n zachtst gezegd opzienbarend is. Het is een schoen die in zeer beperkte oplage op de markt komt.
Het is nog enigszins onduidelijk wat precies de prijs precies gaat worden, maar op de site van Balenciaga staan de nieuwe Paris-schoenen te koop voor een bedrag van 1.450 euro. Deze Limited Edition Paris High Top Trainers Fully Destroyed herken je aan eh, de scheuren, vlekken, krassen en andere butsen die de schoen een destroyed uiterlijk geeft. Of zoals Balenciaga het zelf duidt: “Extremely worn, marked up, and dirtied.” Zeg maar: alsof een roedel wolven hier een paar dagen mee heeft gespeeld.
Kan het nog gekker? Ja, er is een gelimiteerde Paris-sneaker die er nóg destroyder uitziet. Die schijnt een kleine 1.850 dollar te moeten kosten. Veel keus in kleur is er niet: zwart of wit. Maar zoals gezegd: wees er snel bij, want die schoenen van Balenciaga zijn als honing voor de bijen.
De vraag is: waarom betaal je zo’n idioot bedrag voor een schoen? Wat krijg je er daadwerkelijk voor terug? De schoenen zijn gemaakt van simpel materiaal, namelijk rubber (zool) en katoen (upper). De schoenen worden ook niet in een Italiaans atelier geproduceerd door dure ambachtslieden. Ze komen rechtstreeks uit China.
Je betaalt voor de exclusiviteit (er schijnen er maar honderd van gemaakt te worden). En je betaalt uiteraard voor de status die deze schoen jou gaat opleveren.
Op de zijkant van de Paris-sneaker is met grote letters de merknaam Balenciaga gestift. Want dat hebben ze bij het Spaanse modehuis (onderdeel van het Franse luxe-conglomeraat Kering) goed begrepen: mensen die zoveel geld voor een product neertellen, willen dat weten. Het moet óók voor anderen duidelijk zijn dat hier veel geld voor neergeteld is.
Maar goed, dat is natuurlijk voor een deel de raison d’être van veel luxeproducten. Louis Vuitton-tassen worden verkocht op basis van kwaliteit, maar zeker ook op basis van het niet te missen LV-logo.
Ondertussen hebben wij bij ModMod toch hetzelfde gevoel hierbij als Brendan Dunne, een modeblogger die op Twitter reageerde met: “If you bought the $1,850 dollar Balenciaga sneaker that looks like it was run over by a lawnmower please seek help.”
Een hoog bedrag voor een triviaal product, had Balenciaga daar niet eerder al een keer iets mee van doen? Jazeker wel. Herinner je je Balenciaga's Ikea-tas van meer dan 2.000 euro nog?