Coppola’s Megalopolis geplaagd door geflopte AI-campagne

Dit komt ervan als je de marketing laat doen door ChatGPT…

Een enorme blunder of slimme marketing? We zullen het nooit weten. Filmstudio Lionsgate slingerde deze week de nieuwe trailer van Francis Ford Coppola’s Megalopolis de ether in. Eén maar: het deed het met totaal verzonnen of verkeerd toegewezen quotes van beroemde filmcritici.

De studio deed dit nadat werd opgemerkt dat de citaten die Francis Ford Coppola’s eerdere werk bekritiseerden, niet daadwerkelijk in de recensies van de critici voorkwamen en in feite verzonnen waren. De bedoeling van de trailer was om aan te tonen dat Coppola’s vereerde werk, net als zijn aanstaande Megalopolis, in eerste instantie ook veel kritiek kregen voordat ze legendarisch werden.

De waarschijnlijke oorzaak: het lijkt erop dat AI is gebruikt om de valse citaten van de critici te genereren. De trailer beweerde bijvoorbeeld dat Pauline Kael in de New Yorker negatief schreef over The Godfather. Kael vond de film in feite geweldig.

Toen het Amerikaanse vakblad Variety ChatGPT vroeg om dezelfde negatieve kritiek te leveren op Coppola’s werk van bekende recensenten, waren de reacties opvallend vergelijkbaar met de citaten in de trailer. Lionsgate over de terugtrekking: “Lionsgate roept onmiddellijk onze trailer voor Megalopolis terug. We bieden onze oprechte excuses aan de betrokken critici en aan Francis Ford Coppola en American Zoetrope voor deze onvergeeflijke fout in ons screeningsproces. We hebben het verknoeid. Het spijt ons.”

Het internet blijft het internet, dus de trailer staat nog steeds online en zie je hieronder:

Op eigen kracht

Francis Ford Coppola besteedde $120 miljoen van z’n eigen fortuin om zijn droomfilm te maken. We kunnen de film binnenkort pas zien, maar het kan een viering van cinema worden óf één van de grootste flops aller tijden. Laten we nog steeds hopen op de eerste.

Megalopolis is namelijk een film die Francis Ford Coppola (Apocalypse Now, The Godfather) al wil maken sinds de 70’s. Filmstudio’s vonden het experimentele 212-pagina’s tellende script te riskant en wezen de inmiddels 85-jarig regisseur meermaals resoluut de deur. Dan maar de eigen portemonnee trekken.

Nu legt de regisseur dus nog een keer al zijn fiches op tafel, Medelijden hoef je overigens niet met hem te hebben, want ook na de opnames is het vermogen nog steeds geschat op ruim $400 miljoen. De verkoop van zijn wijngaard voor een geschatte $500 miljoen heeft daar ongetwijfeld bij geholpen. Netjes voor een man die eerder al drie keer failliet ging door wat gebrekkige beslissingen en tegenvallers in de 70’s.

Megalopolis kreeg begin jaren 2000 al een bescheiden begin toen Coppola veel beelden van architectuur, straatgeluiden en wat grove scènes voor de film opnam, maar het project werd na 11 september 2001 stopgezet.

Ondanks zijn ongeëvenaarde filmografie heeft Coppola al sinds 2011 geen echte speelfilm meer gemaakt sinds het gemengd ontvangen Twixt. Er is heel weinig bekend over de plot van Coppola’s mysterieuze nieuwe film. Coppola heeft Megalopolis omschreven als zijn ‘droomscript’. Hij kreeg het idee voor het eerst toen hij Apocalypse Now maakte, aangewakkerd door dezelfde zorgen over het Amerikaanse imperialisme. Hij heeft zijn nieuwste al eerder omschreven als ‘een Romeins epos dat zich afspeelt in het moderne Amerika’, waarbij hij de Catilina samenzwering om de heersers van het Romeinse rijk in 63 v.Chr. omver te werpen, omzet in een science fiction-verhaal.

Coppola en de cast tijdens het Filmfestival van Cannes (Samir Hussein/WireImage)

Rome

De plot draait om een idealistische architect (gespeeld door Adam Driver) die probeert een utopische stad te bouwen op de ruïnes van New York, tegen de wensen van de burgemeester (Giancarlo Esposito), met de socialistische dochter van de burgemeester (Nathalie Emmanuel) in het midden. De cast is verder bezaaid met sterren: Shia LaBeouf, Aubrey Plaza, Dustin Hoffman, Jon Voight en Laurence Fishburne. En volgens insiders gaat het over grote thema’s als politiek, ras, architectuur, filosofie, seks, liefde en loyaliteit. En Coppola voegde zelf toe: ‘We weten al wat er met Rome is gebeurd. Rome werd een fascistisch rijk. Is dat wat we gaan worden?’

En nog een aanwijzing over de film, dit zei Coppola al in de jaren zeventig: “Megalopolis is geen film over het einde van de wereld zoals wij die kennen, het ís het einde van de wereld zoals wij die kennen. Waar Apocalypse Now ons achterliet in een door napalm gebombardeerde koortsdroom, geeft Megalopolis ons een verrassend en ontroerend eindbeeld, dat straalt van hoop voor de toekomst.” Megalopolis draait vanaf 5 december in de Nederlandse bioscopen.