Netflix deelt sensationele trailer van F1’s Drive to Survive

Heb je plannen voor het weekend? Als je Formule 1-fan bent, dan cancel je je sociale verplichtingen; want op vrijdag 11 maart lanceert Netflix het vierde seizoen van Drive to Survive.

De 10 afleveringen tonen je alles wat er backstage gebeurde tijdens het 2021-seizoen, dat werd beschouwd als één van de meest memorabele ooit vanwege de rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.

De behind the scenes-docu heeft nieuwe fans de afgelopen jaren een ongekend inzicht gegeven in de werking en persoonlijkheden van de F1-grid. Daarbij is het naar verluidt een belangrijke drijfveer geweest voor de heropleving van de populariteit van de sport, vooral in de Verenigde Staten. Zelfs de MotoGP is bezig met iets soortgelijks.

De trailer hierboven begint met tweets van fans die praten over de verwachtingen van de nieuwe afleveringen na een opwindend seizoen. De trailer, die iets minder dan twee minuten duurt, toont enkele van de belangrijkste beelden van het jaar. Met uiteraard de crashes van Hamilton en Verstappen op Silverstone en Monza.

De trailer laat ook zien dat de serie het leven van belangrijke mensen in de paddock ook buiten het circuit blijft volgen. Met beelden van Red Bull-baas Christian Horner op een paard met zijn vrouw, Spice Girls-zanger Geri Halliwell, maar ook Lando Norris en kersvers Mercedes-coureur George Russell.

Tone of voice

F1-CEO Stefano Domenicali is het eens met het effect van de show, zei hij onlangs tijdens een investeerders-vergadering. “Het lijdt geen twijfel dat Drive to Survive een ongelooflijk effect heeft, vooral op het nieuwe publiek en zeker ook op andere nieuwe markten zoals de VS.”

Geen gebrek ook aan actie volgens de Italiaan, die de serie al heeft mogen zien. “Ik heb net de mogelijkheid gehad om de afleveringen te zien en het is genieten. Ze hebben de juiste toon te pakken. Zoals je je kunt voorstellen met wat er vorig jaar is gebeurd, zal er veel actie zijn. Dus dat komt goed.”

Laatste seizoen?

Maar Domenicali blijft wel kritisch en gaat alleen door als het nog iets toevoegt aan de sport. “Als het gewoon een andere manier wordt om over de Formule 1 te praten zonder toegevoegde waarde voor het Formule 1-platform, denk ik misschien dat het beter is om opnieuw te onderhandelen en met Netflix of met de andere partners te kijken wat een mogelijkheid kan zijn om iets anders te doen. In de toekomst.”

Max Verstappen zien we overigens niet terug in de serie. Zijdelings wel met officiële beelden, maar vanwege het in, zijn ogen, te sensatievolle Netflix, gaf hij geen interviews aan de documentairemakers. De vierde serie wordt gelanceerd op het streamingplatform op 11 maart, negen dagen voor de racedag van de seizoensopener, de Grand Prix van Bahrein.