Dit is de nieuwe Superman, en de redding van comic-films?

Blauwe plekken, bebloed én een superhond. Is DC’s Superman de oplossing voor de generieke superheldenfilm?

Felle kleuren en het klassieke Superman-thema van componist John Williams. Althans, de rockversie. Dit is het nieuwe DC-universum met een Superman die weer moet teruggrijpen naar de sympathieke Christoper Reeve-films.

“Home. Take me home,” is dan ook maar één van de twee zinnen die in de trailer wordt uitgesproken. Daar zit een opmerkelijke hoeveelheid symboliek in. Het is een regel die wijst op een hoop die schrijver-regisseur James Gunn (Guardians of the Galaxy-trilogie) zijn nieuwe film wilde meegeven. Gunn zegt al twee jaar dat deze film formeel het nieuwe DC-universum lanceert, dat hij en mede-DC Studios chef Peter Safran moeten leiden. Maar zoals de teaser overduidelijk maakt, zal deze Superman — gespeeld door relatieve nieuwkomer David Corenswet (Hollywood, Twisters) — voor het eerst debuteren met een keur aan andere DC Comics-personages. Superman komt in feite thuis bij DC.

‘We hebben in het begin een soort gehavende visie op Superman, en ik denk dat dat ons land is’

Krypto

We ontmoeten ook de onstuimige hond van de laatste zoon van Krypton, Krypto de Superhond, die een bebloede en uitgeputte Superman redt nadat hij op het arctische ijs is neergestort. Natuurlijk biedt de teaser ook een eerste blik op Corenswet als Supermans bebrilde alter ego, Clark Kent, verslaggever voor de krant The Daily Planet in Metropolis. Er zijn ook verschillende snelle shots van Kents collega en Supermans geliefde, Lois Lane (Rachel Brosnahan), zowel bij de Daily Planet als met Superman. Supermans aartsvijand, Lex Luthor (Nicholas Hoult), die ongetwijfeld een duister plan bedenkt. Daarnaast zijn er een paar snelle glimpen van Skyler Gisondo als Daily Planet-fotograaf Jimmy Olsen, net zoals Pruitt Taylor Vince als Jonathan Kent, Clarks adoptievader.

Superman, gecreëerd in 1939, belichaamde decennialang zijn motto, “Waarheid, rechtvaardigheid en de Amerikaanse manier”, waarbij het personage diende als een symbool voor de goede dingen die Amerika voor de wereld kon vertegenwoordigen. Dat idee is de afgelopen jaren complexer geworden, wat ertoe leidde dat DC het motto officieel liet vallen, ten gunste van ‘Waarheid, rechtvaardigheid en een betere toekomst’ in 2021.

Take me home

“Ik denk dat dat is waar ‘Take me home’ om draait”, zei Gunn tijdens een persconferentie voor de trailer. “We hebben in het begin een soort gehavende visie op Superman, en ik denk dat dat ons land is. Ik geloof in de goedheid van mensen en ik geloof dat de meeste mensen in dit land, ondanks hun ideologische overtuigingen of hun politieke overtuigingen, hun best doen om rond te komen en proberen goede mensen te zijn, ondanks hoe het voor de andere kant ook mag lijken, wat die andere kant ook mag zijn,” vervolgde Gunn.

De film is aanstaande op een belangrijk moment voor Hollywood, dat probeert de opwinding rond dit soort blockbusterfilms vast te houden na een aantal mislukte films. Ze vrezen dan ook voor een ‘superheldenmoeheid’.
DC heeft de afgelopen jaren moeite gehad om grote hits te vinden, met films als Shazam! Fury of the Gods, The Suicide Squad, Wonder Woman 1984 en Joker: Folie à Deux – onderdeel van de bredere DC-stal – die elk minder dan $60 miljoen opbrachten aan de Noord-Amerikaanse box office. Maar ook bij Sony is het lastig, vorige week opende Kraven the Hunter (onderdeel van de Spider-Man wereld) met een opbrengst van slechts $11 miljoen. Met een budget van $110 miljoen.

Of Superman hier verandering in zal brengen weten we vanaf 10 juli als hij in première gaat, tot die tijd is de docu Superman – The Christopher Reeve Story een goede voor het wachten. Nu te zien op HBO Max.