Crossovers ken je wel. De erg populaire klasse die net geen SUV is, maar je zit wel iets hoger en het ziet er wat ‘bonkiger’ uit. De Italiaanse autofabrikant Maserati presenteert zijn nieuwste SUV-achtige in de vorm van de Grecale. De Maserati Grecale zal verschijnen met verbrandingsmotoren, als plug-in hybride en als puur elektrische auto. De drie versies GT, Modena en Trofeo zijn verkrijgbaar bij de lancering in de tweede helft van 2022.
Bliksem
De E-versie wordt in 2023 gelanceerd met de toevoeging ‘Folgore’. Wat overigens Italiaans is voor ‘bliksem’. De Maserati Grecale Folgore is één van de zes nieuwe volledig elektrische Maserati’s die tegen 2025 op de markt komen als onderdeel van de ‘Folgore’-strategie. Vooral zijn formaat maakt de Maserati Grecale Folgore een concurrent voor modellen als de Porsche Macan, BMW iX3 en Mercedes EQC. Visueel is hij trouwens grotendeels gelijk aan de Grecale’s met een ouderwetse verbrandingsmotor.
Terwijl de ‘horizontale’ look van de voorkant is geïnspireerd op de nieuwe MC20-supercar, is er een volledig nieuw ontwerp toegepast op de grille. Een nieuwe koperkleur genaamd ‘Rame Folgore’ zal exclusief zijn voor de e-SUV.
Oude Visnetten
Hoewel Maserati de exacte details van het textiel in het interieur van de elektrische SUV nog niet heeft onthuld, hebben ze bevestigd dat ze Econyl-materiaal gebruiken voor de bekleding. Dit is een nylon gemaakt van gerecycled materiaal van oude visnetten.
Verder draait het bij de Grecale om comfort en de nodige luxe. Hiervoor zorgt een 360-graden geluidssysteem van Sonus Faber met max 21 luidsprekers en natuurlijk het typische Maserati-geluid dat je van hun verbrandingsmotoren kent.
Dit alles bedien je door middel van een touchscreen. Een 12,3-inch centraal scherm, het grootste dat ooit in een Maserati is gezien, gecombineerd met een kleiner 8,8-inch scherm. Aangedreven door een nieuw multimediasysteem, de Maserati Intelligent Assistant (MIA).
Prestaties
De Folgore maakt gebruik van een aangepaste versie van het reguliere voertuigplatform, een sterk bijgewerkte versie van de Giorgio-architectuur die ook wordt gebruikt door de Alfa Romeo Stelvio. Hoewel er nog niet veel bekend is over de interne werking van de Folgore, zijn er al enkele technische details vrijgegeven. Zoals 400 volt elektrificatie en een 105 kWh-batterij. De exacte prestatiegegevens – en vooral het maximale bereik – zijn nog niet bevestigd. Wel weten we dat het maximum koppel op 800 Nm staat, kom je een heel eind mee.
Verdere details over de Maserati Grecale Folgore krijgen we waarschijnlijk pas relatief kort voor de marktintroductie in 2023. De drie versies GT, Modena en Trofeo – dat wil zeggen de twee viercilinder mild hybrid-modellen met 300 en 330 pk en een high-performance V6-benzinemotor met 530 pk en een topsnelheid van 285 km/u – zullen naar verwachting na de zomer beschikbaar zijn.