Voor deze nieuwe auto is de weg ‘n catwalk

De nieuwe Range Rover Sport plug-in hybrid is een auto waar je eigenlijk een beetje jaloers op wordt.

Range Rover Sport PHEV

Eens in de zoveel tijd is er een auto die zich presenteert als een uomo universalis – de man die alles kan, maar dan op vier wielen. De nieuwe Range Rover Sport PHEV is zo’n universeel talent.

In een zonovergoten berglandschap in de buurt van Barcelona reden we met een kakelnieuwe Rover Sport Autobiography P510e extended-range plug-in electric hybrid. Dat is een mond vol, inderdaad, maar deze wagen is elke letter dubbel en dwars waard. Zo gespierd, en er dan toch verfijnd en slank uitzien!

Ooit was er het contrast tussen sportiviteit en luxe. Was de klassiekste aller Landrovers, de robuuste Defender, daar niet het beste voorbeeld van? Maar net zoals er op de catwalks van Parijs en Milaan een brug is geslagen tussen sportswear en haute couture, combineert de nieuwe Range Rover Sport heel soepeltjes luxe met sportieve ambities. Dit is sport couture.

Vat ‘couture’ de vormtaal van de nieuwe Range Rover Sport goed samen? Misschien wel, want hij oogt imposant, maar tegelijkertijd ook minimalistisch en dynamisch. De robuustheid van het model wordt weggekust door de afgeschuinde randen. De lijnen op bijvoorbeeld de achterkant zijn zo subtiel, modernistisch bijna. 

Dit is wat de Italianen sprezzatura noemen; de kunst om een sophisticated stijl moeiteloos te laten lijken. Let even op die smalle, brede koplampen die als een glimlach uit de grille stromen. Deze auto gebruikt de weg én het bergpad als catwalk.

Met de meetlat erlangs turven we de Range Rover Sport op een lengte van bijna vijf meter (breedte 2.21 meter, hoogte 1.82 meter). Die afmetingen verklaren het ruimtelijke gevoel binnenin – de auto als lounge, eentje met fauteuils in plaats van stoelen. En Range Rover had natuurlijk al die hoge rijhouding die van elke bestuurder een king of the road maken.

In 2024 komt er een volledig electrische versie van de Range Rover Sport.

Tegelijkertijd is deze auto zeldzaam behendig met een belachelijk kleine draaicirkel (kleiner dan die van de Mini). Off Road etaleerde de Range Rover Sport een ferme grip; zelfs op een schuine helling houdt hij makkelijk stand. De rotsachtige trajecten in de bergen van het Catalaanse achterland werden als een hinde genomen. Bij lagere snelheid op hindernisachtige bodem deed de Off-Road Cruise Control al het werk, een etalage van weldadige wendbaarheid.

Nog even over de cabine

In totaal zijn er 29 door een versterker van 1.430 W aangestuurde speakers. De speakers in de hoofdsteunen van de voorstoelen en in die van de zitplaatsen achterin genereren een persoonlijke geluidszone. De Active Noise Cancellation filtert de rijgeluiden in het interieur. Horen we hier iemand het woord ‘bubbel’ suggereren?

Ook plezierig: de Cabin Air Purification. Filters met nanoe-technologie nemen zowel voor- als achterin de auto geuren, bacteriën en allergenen weg (ja, ook virusdeeltjes). Op het zwevende aanraakscherm kun je dit proces volgen; rij kort op een stofwolk van je voorganger en je ziet het purificatie-systeem in actie komen.

De sportieve reikwijdte van de nieuwe Range Rover werden door stuntcoureur Jessica Hawkins al geëtaleerd tijdens de zogenaamde Spillway Challenge in IJsland. Op YouTube is die Challenge fraai samengevat:

CV

  • Plug-in hybride met 440 of 510 pk
  • 3,0-liter benzinemotor
  • Gewicht: 2.735 kg
  • Van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconde
  • Topsnelheid: 242 km/u
  • Prijs 440pk: €104.549
  • Prijs Autobiography 510pk: €143.516

Hoe extended is de range

De batterij brengt je electrisch een ruime honderd kilometer verder. Land Rover heeft berekend dat een gemiddelde gebruiker dus driekwart van zijn ritten kan afleggen zonder enige uitstoot. VExtra plusje: deze Range Rover Sport is een van de weinige plug-in hybrides die kan snelladen met gelijkstroom. Binnen een uur laad je de accu voor tachtig procent op.