Steve McQueen’s Gulf Porsche uit Le Mans gaat onder de hamer

Steve McQueen is verbonden aan een reeks iconische auto’s, maar deze associatie is legendarisch.

Van de Manx duinbuggy uit The Thomas Crown Affair tot de Ford Mustang GT uit 1968 die in Bullitt door San Francisco werd gesmeten, Steve McQueen is verbonden aan een reeks iconische voertuigen. Maar de bolide waarmee de King of Cool het meest wordt geassocieerd is waarschijnlijk deze Porsche 917K uit 1969 die werd gebruikt als hero car in McQueen’s race-epos Le Mans.

De 917K die McQueen bestuurde in de film uit 1971, met een Gulf-kleurstelling, wordt nu algemeen beschouwd als een onschatbaar onderdeel van film- en motorsportgeschiedenis. In januari gaat de Le Mans racer onder de hamer bij Mecum Auctions.

De Porsche 917 heeft behalve z’n bestuurder ook heel wat om over op te scheppen. Het is één van de meest succesvolle raceauto’s ooit geproduceerd en het voertuig dat Porsche’s recordreeks van 19 overwinningen op de 24 Uur van Le Mans inluidde. Twee van deze raceauto’s werden gebruikt in de film Le Mans, waarvan dit de hero car was. De belangrijkste uit de set en de auto die er op film altijd piekfijn moest uitzien.

Le Mans uit 1970 gaat over een fictieve 24 Uur van Le Mans-race, gecombineerd met echte beelden die zijn vastgelegd tijdens de race in 1970. Vermakelijk, maar buiten het autogeweld dat bijna fetisjistisch in beeld wordt gebracht, geen allerbeste film. Uiteindelijk werd het een cultklassieker voor zowel film- als raceliefhebbers. In 2017 werd één van de twee Porsche 917K’s die bij de opnames werden gebruikt, geveild voor $14 miljoen.

De 917K zal in januari 2025 in het Amerikaanse Kissimmee onder de hamer gaan bij Mecum Auctions.

McQueen was kortstondig eigenaar van de Porsche. Nadat de opnames waren voltooid, verkocht hij de auto aan de Duitse coureur Reinhold Joest, die ermee racete tijdens het enduranceseizoen van 1971. Joest kon de 24 Uur van Le Mans niet uitrijden in de auto in Gulf-kleuren. De Duitser reed er ook onder meer mee op Brands Hatch, Monza, Spa en de Nürburgring.

Joest hield de auto tot 1975, toen hij hem verkocht aan Brian Redman. Na een paar jaar kwam hij terecht bij Richard Attwood, de winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1970. Attwood behield de Porsche tot 1999, toen hij werd gekocht door de beroemde historische Porsche-verzamelaar Frank Gallogly. Niet lang daarna werd de 917K in 2001 gekocht door Jerry Seinfeld en de auto is tot op de dag van vandaag nog steeds in het bezit van de komiek.

De 917K lijkt in onberispelijke staat te zijn. Technische details zijn er nog niet, maar de auto heeft waarschijnlijk nog steeds zijn originele flat-12-motor en handgeschakelde versnellingsbak. Eerder deze zomer voltooide Cavaglieri Restorations in Californië nog een volledige restauratie. De auto werd teruggebracht naar de exacte specificaties van de auto toen Le Mans werd gefilmd. Bovendien draagt ​​het voertuig een iconische blauwe en oranje Gulf Oil No. 20-kleurstelling die onlangs opnieuw werd gespoten en voorzien van verse graphics en sponsorlogo’s.

Ook is er geen prijsschatting gegeven, maar deze ‘hero car’ zou voor meer geld van eigenaar moeten wisselen dan die andere ‘Le Mans 917K’ van $14 miljoen. Wij gokken op meer dan $20 miljoen.

Beeld: Mecum Auctions