Toen vier jaar geleden een stortvloed aan nieuwe streamingdiensten op de markt kwam, waren de gratis proefversies overvloedig en prijzen extreem laag. Kijk maar naar Disney+, HBO Max, Prime Video en Apple TV+.
Naarmate de streaming-tv- en filmindustrie de afgelopen jaren competitiever is geworden en er miljarden zijn gestoken in het bouwen van eigen platforms om te kunnen concurreren met Netflix, is deelname aan het streamingtijdperk steeds duurder geworden. En dus zijn de mails met ‘uw abonnement wordt volgende maand duurder’ niet meer zo zeldzaam.
Want deze diensten raken steeds meer ingeburgerd, Volgens marktonderzoeksbureau CRG zijn de prijzen voor de grootste streamers in 2022 met gemiddeld 10 procent gestegen en vorig jaar ook met gemiddeld 10 procent. Verwacht wordt dat dit niet stopt en de prijzen dit jaar nog verder zullen stijgen. Een goed voorbeeld is Viaplay die zijn al prijzige abonnement van €15,99 deze week verhoogde naar €17,99.
Wat zit er achter al deze extra euro’s? Een samenloop van omstandigheden. Nu steeds meer mensen de kabel laten voor wat het is, zoeken de studio’s en distributeurs naar een manier om de verloren inkomsten goed te maken. Er is meer vraag naar goede series en films, dat gaat de uitkomsten ook niet verlagen. En na jaren van geld uitgeven alsof het niks is om te investeren, moeten de streamers en de studio’s erachter weer wat geld verdienen om te blijven bestaan.
Begrijpelijk, maar toch voelt het alsof je ergens ben ingetrapt. Toen streaming voor het eerst op het toneel verscheen, leek het een belofte. Je kreeg films en tv waarvan je hield, maar dan zonder reclame en voor een veel lagere prijs dan reguliere tv.
Jaren later is die belofte nergens meer te vinden. Streaming is duurder dan ooit en de prijzen blijven maar stijgen. Het delen van wachtwoorden wordt daarbij ook onmogelijk gemaakt en wil je het beste zien, dan zijn de films en series zo gefragmenteerd dat je minstens drie diensten moet afnemen. En die reclame? Die komt toch weer terug als je kiest voor het goedkopere abonnement. Ofwel, grofweg de abonnementsprijs die je vroeger was gewend.
Dus waarom gebeurt dit allemaal? En wat kunnen we doen om niet failliet te gaan, terwijl we nog steeds van onze favoriete programma’s genieten? De video hieronder van platform Vox biedt uitkomst, en een uitleg.