Al 40 jaar zijn G-Shocks de belichaming van nagenoeg onverwoestbare horloges. Spot ‘G-SHOCK’ in kapitalen op de lunette en je kunt erop vertrouwen dat het horloge heel wat kan doorstaan.
Heb je voor je werk een robuust horloge nodig? Dan heb je waarschijnlijk een G-Shock van Casio om de pols. Van de vrijwilligers bij de Kustwacht tot agenten en militairen. Tel daarbij een trouwe clientèle van kunstenaars en celebrities op en het is niet zo gek dat Casio al ruim 100 miljoen G-Shock verkocht.
Bradley Cooper, Rihanna, Justin Bieber en Pharrell Williams om er maar een paar te noemen. Natuurlijk dragen ze ook hun luxere horloges, maar ze zijn door de jaren heen gespot met verschillende G-Shocks om de pols. Coldplay’s Chris Martin draagt zelfs bij elk live concert een ander model.
Het mooie: ze zijn erg betaalbaar. Oké, je hebt specialistische exemplaren van een paar honderd euro tot een luxe variant van een paar duizend euro, maar voor rond de 130 euro ben je al klaar. Dan heb je er één die alles aankan wat je nodig hebt.
Sinds 1983
Toch is het horloge véél meer dan het zoveelste modeding. Het begon in 1983. Casio-designer Kikuo Ibe wilde een horloge ontwerpen dat niet brak als je ‘m zou laten vallen. Hij formeerde het acht man sterke ‘Team Tough’ met de opdracht om een Triple 10-horloge te maken.
Een horloge dat een val van 10 meter overleeft, waterbestendig is tot 10 bar (100 meter) en met een batterij die 10 jaar meegaat. Meer dan 100 tests later, de meeste door Ibe zelf naar beneden gegooid uit een toiletraam van drie hoog, en ze waren nog geen stap dichterbij een oplossing.
Toen zag Ibe een kind met een rubberen bal spelen. Door dat beeld kwam hij op het idee om het geheel met alle onderdelen te huizen in een module als een rubberen bal. Alsof het uurwerk dus in die bal zou ‘zweven’ en op die manier schokken kon absorberen. Dit vormde de basis die de horloges van nu nog steeds delen.
Team Tough
Het horloge was allesbehalve een instant hit. De boom kwam pas met de Amerikaanse introductie en de commercial waar een G-Shock over een ijshockey-baan werd gesmeten als een hockey-puck. Japanse consumenten keken er nog eens goed naar, samen met de hele wereld en de G-Shock werd een serieus fenomeen met een totale verkoop van rond de 100 miljoen G-Shocks sinds 1983.
Het horloge werd een wereldwijd fenomeen en nieuwe lijnen werden geïntroduceerd. Onder meer de Rugged, Baby-G, modellen voor skateboarders en eind jaren negentig de Master of G-lijn. Deze is nu opgedeeld in de Mudmaster, Gravitymaster en Gulfmaster. Dan zijn er nog de meer kostbare G-Shocks met de MT-G (staal en saffierglas) en MR-G-aanduiding (titanium).
Ook de functies namen een vlucht. Van een simpele tijd, stopwatch en datum heb je nu G-Shocks met allerlei functies en extra gadgets. Van barometers en hoogtemeters, tot radiogestuurd voor extra precisie of een bluetooth-connectie met je telefoon.
Waar sommige merken extreem hun best doen om die robuust- en stoerheid over te brengen, werkt Casio echt samen met professionals die hun horloges aan een martelgang onderwerpen, terwijl ze op zee drenkelingen uit het water vissen of hoog in de Alpen een reddingsmissie ondernemen. Toch zijn ze net zo draagbaar op een zaterdagmiddag tijdens het boodschappen doen. Of je ooit echt de Noordzee opgaat of een bergtop bedwingt, dat hoeft natuurlijk niemand te weten.