Een duik in het verleden kan veel moois opleveren. Zoals deze vijf legendarische geuren die nog altijd zeer de moeite waard zijn.
1965 / Habit Rouge van Guerlain
Dit is in Europa de eerste Oosterse geur voor mannen. De maker is Jean-Paul Guerlain, destijds de pater familias van het nog altijd florerende huis Guerlain. Het is een heel stevige geur dankzij noten als kruiden, leer en amber. En de geur houdt ook nog eens heel erg lang. Inmiddels is de samenstelling wat aangepast, maar Habit Rouge is nog altijd een krachtbom – dus spaarzaam aanbrengen. Tot op heden een bestseller in Frankrijk.
1966 / Aramis van Estée Lauder
Veel leer en hout in deze krachtige geur die de naam dankt aan één van de drie Musketiers. In 1966 was het de eerste mannengeur die via warenhuizen werd verkocht. Estée Lauder, de grondlegster van het merk, was een vooruitstrevende zakenvrouw: ze introduceerde al in de sixties gezichtsverzorgende producten voor mannen. De geur is inmiddels vaak aangepast en niet meer zo sterk als destijds, maar nog steeds zeer de moeite waard.
1966 / Eau Sauvage van Dior
Nog altijd wordt deze geur gezien als een topper! Kenmerkend voor Eau Sauvage van Dior is de frisheid die sprankelt. De reden daarvoor is het molecuul Hedione, destijds geheel nieuw en revolutionair. De maker is Edmond Routnitska. Hij voegde ook bloemennoten toe, destijds ook al niets minder dan een sensatie bij een mannengeur.
1978 / Polo van Ralph Lauren
Je staat meteen in het midden van een gigantisch dennenbos als je deze geur ruikt. Daarnaast bevat Polo Green van Ralph Lauren ook hout en tabak. De geur was een enorm kassucces in de jaren zeventig en tachtig, maar is wat achterop geraakt. De vele aanpassingen hebben hem geen goed gedaan. Maar nog steeds chique en vertrouwenwekkend.
2006 / Terre D’Hermès van Hermès
Ook in de 21e eeuw worden geuren op de markt gebracht die klassiekers blijken. Zoals Terre d’Hermès gemaakt door de toenmalige Hermès huisparfumeur Jean-Claude Ellena. De geur bevat grapefruit, peper en sandelhout. Na een aarzelende start werd de geur een fenomenaal succes. Mede omdat ‘ie spannend is en toch zakelijk blijft. Er zijn ondertussen heel wat variaties op deze geur uitgebracht,maar het origineel blijft veruit het beste.