Audemars Piguet onthult de volgende generatie aan ‘grail watches’

Ons hoogtepunt is de nieuwe ‘collab’ met John Mayer, maar het merk uit Le Brassus had veel meer voor de eerste helft van 2024.

De aankondiging van nieuwe Audemars Piguet’s is altijd een moment om op te letten. De hoofdrol is ditmaal voor de Royal Oak Perpetual, gemaakt in samenwerking met zanger John Mayer. Maar er is nog zoveel meer.

Vijf jaar na de introductie van de Code 11.59 krijgt de lijn een aantal nieuwe modellen, maar presenteren ze ook een nieuwe Royal Oak Offshore en een nieuwe materiaal; ‘Sand Gold’. Waarmee we onze Audemars Piguet-favorieten beginnen voor deze eerste helft van 2024.

Royal Oak Selfwinding Tourbillon Openworked ‘Sand Gold’

Een nieuwe 18-karaats gouden legering debuteert in deze opengewerkte Royal Oak. De kleur zit tussen rosé- en witgoud in. Afhankelijk van de kijkhoek en de lichtinval. Het Sand Gold is zelfs doorgevoerd in het 2972-uurwerk in de 41mm kast. De platine en de bruggen hebben de Sand Gold-kleur ook meegekregen. Een uurwerk dat twee jaar terug debuteerde tijdens het 50-jarig bestaan van de Royal Oak.

Code 11.59

Er worden zeven nieuwe modellen geïntroduceerd in de Code 11.59-collectie in zowel 38 als 41mm. Met de look die we zagen in de stalen modellen uit 2023. Uitgevoerd met een cleane tijd en datum of een meer gecompliceerde chronograaf.

Royal Oak ‘Jumbo’ Extra-Thin Openworked 

Na een uitvoering in staal en rosé- en geelgoud, is er nu ook een 39mm uitvoering van deze ‘Jumbo’ in witgoud. Door het slanke 7124-uurwerk is ‘ie maar 2.7mm dik. Het opengewerkte karakter van de wijzerplaat biedt zich op elk bewegend onderdeel. Elke brug is zo geplaatst dat je alle belangrijke highlights van het uurwerk ziet.

Royal Oak Offshore Selfwinding 43mm

Een two-tone toevoeging aan de Royal Oak Offshore-collectie met een blauw rubberen lunette. Altijd handig als je nogal de neiging hebt om je horloge tegen de tafel of stoelleuning te stoten. De stalen kast van 43mm herbergt het Calibre 4302 met een datum op ‘drie uur’ en daarboven de kenmerkende (blauwe) Méga Tapisserie wijzerplaat.

Royal Oak Perpetual Calendar x John Mayer

Audemars Piguet presenteert de gelimiteerde editie met witgoud en een ‘Crystal Sky’ wijzerplaat, gemaakt in samenwerking met de muzikant John Mayer. Uitgerust met het kaliber 5134 is dit een spectaculaire eeuwigdurende kalender. De AP (gelimiteerd tot 200 stuks) van John Mayer maakt vooral indruk door zijn opvallende, licht surrealistische wijzerplaat, waarvan het patroon bestaat uit onregelmatige, kristalachtige vormen.

Deze structuur geeft het horloge een uitzonderlijke schittering en diepte. Daarnaast heeft het horloge een klassieke 18-karaats witgouden diameter van 41mm. Andere kenmerken die een vermelding waard zijn: de drie subdials, de achterzijde van saffierkristal en zilveren indexen naast geborstelde en gepolijste witgouden oppervlakken. Als Mayer als ‘creatief merkambassadeur’ aanblijft, dan is dit een hoopvolle start. Zijn bemoeienis ging zelfs zo ver dat hij de ’31’ en ‘1’ op het datumvenster heeft mogen aangepassen. Oog voor detail heet zoiets.

Het 5134-uurwerk is tegelijkertijd AP’s laatste keer dat ze deze uitvoering gebruiken. Maar wat een slotstuk. Een uurwerk dat naast de uren, minuten en seconden; óók de week, dag, datum, maanfase en het schrikkeljaar aangeeft.

Mayer: “Mijn favoriete horloges hebben wijzerplaten waar je eindeloos naar kunt staren. Een geweldige wijzerplaat is als een fotovenster – je kijkt erin, niet ernaar. In het geval van dit horloge is het alsof je naar een maanloze hemel kijkt. En als je dat gevoel van diepte en ruimte combineert met de complicatie van een eeuwigdurende kalender, is het een zeer krachtige combinatie van technische vaardigheid en esthetisch ontwerp.”