Cocktail-cultuur in je kledingkast

Met een Negroni in je hand kleding aantrekken voor het goede doel.

Percival Campari

Negroni Week is een initiatief van Campari en Imbibe Magazine, het Amerikaanse cocktailtijdschrift dat zes keer per jaar uitkomt. Het idee achter Negroni Week is om geld op te halen voor goede doelen.

Hier in Nederland zijn we wel bekend met Negroni, maar nog niet heel erg met de Negroni Week, die dit jaar voor het tiende jaar wordt gehouden.

Om dat jubileum luister bij te zetten ontwierp het Britse kledingmerk Percival een najaarscollectie in samenwerking met Campari, de Italiaanse likeur die de basis vormt voor niet alleen de Negroni, maar menig andere klassieke cocktail.

Percival is een nog vrij jong merk. Het opereert vanuit Hackney in het oosten van Londen. Inspiratie vinden de Percivals naar eigen zeggen bij “minimalist architecture, monochrome marble, matte black coffee pots, Japanese wood block prints and David Lynch”.

Hoe dan ook hebben ze een aantrekkelijke collectie afgeleverd. De Percival X CAMPARI-lijn kent een aantal knappe gebreide stukken (spencers!). Die knitwear geeft het geheel een uitstraling die doet denken aan het Londen van de Swinging Sixties, zeker de heerlijk gebreide poloshirts. De kleuren ogen dan weer heel erg seventies – alles bij mekaar een prima combinatie.

Dat het een samenwerking met Campari betreft, zal niemand ontgaan. Het in kapitale letters bedachte logo zien we in veel verschijningsvormen terug op de kleding. Gek genoeg irriteert dat niet; het geeft de kleding juist een extra retro-gevoel.

De collectie is te koop op de site van Percival. Het is wel dringen geblazen, want de vraag is hoog. Op moment van schrijven waren een aantal stukken al uitverkocht.

Alle opbrengst komt ten goede van Slow Food, een organisatie die ook in Nederland actief is en zich inzet voor een schoon en eerlijk voedselsysteem.

Er is een klassieke cocktail op Campari-basis die je waarschijnlijk nog niet kent. Leer 'em hier kennen.