DS heeft een nieuw begin aangekondigd met de introductie van de DS No8. Het is het nieuwe vlaggenschipmodel van het Franse merk, dat ook de eerste volledig elektrische auto is die DS ooit heeft gebouwd.
De No8 is gebaseerd op de Aero Sport Lounge conceptauto uit 2020. Het Sport Lounge-concept had hetzelfde gestroomlijnde profiel, een vergelijkbare verlichte weergave van de ‘grille’ en ook een tweekleurig kleurenschema. Al is die laatste een optie op de No8.
Qua afmetingen is de elektrische auto te vergelijken met de BMW i4 en de Volkswagen ID.7. Met een lengte van 4,82 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1,58 m. De DS No8 is gebouwd op hetzelfde STLA Medium-platform als de Peugeot e-3008.
Light Gold
Zoals het hoort bij een merk als DS, is er genoeg ‘ongewoons’ aan de auto. Om te beginnen heeft ‘ie een vierspaaks stuurwiel en een mix van futuristisch geborstelde metalen afwerkingen op het dashboard en de deurpanelen. Hij is ook verkrijgbaar in een reeks aparte bekledingsafwerkingen, waaronder wit vegan leer, marineblauw Alcantara en de ‘Light Gold’-kleurstelling die je op de foto’s ziet. Volgens DS moet dat teruggrijpen naar de luxe auto’s uit de jaren 30.
Vanbinnen heeft de No8 een 16,0-inch infotainmentsysteem. DS zegt dat het scherm is ontworpen om te werken als een smartphone, met een vergelijkbaar menuontwerp en ondersteuning voor spraakbesturing. Verder afgewerkt met een panoramisch zonnedak over de volledige lengte, een augmented reality head-up display en een luxe stereo van de Franse audiospecialist Focal. De nachtzichtcamera is optioneel.
Compromisloos
Zoals het hoort bij een DS worden oneffenheden weggepoetst in het wegdek. De auto is, net zoals de huidige DS7 en DS9, uitgerust met Active Scan-ophangingstechnologie (althans, een update daarvan). De ophanging is hier gekoppeld aan een camera op de voorruit, die de weg leest en elke demper vooraf belast om eventuele naderende oneffenheden in de weg te compenseren. Bovendien zijn er een paar versnellingsmeters verspreid over de auto om de effecten van helling en duik tegen te gaan, die ook gegevens naar de dempers sturen. We kunnen niet wachten op de volgende keer dat we naar Antwerpen moeten.
Qua bereik is de actieradius een zeer nette 750 kilometer en nog steeds 500 kilometer als je puur op de snelweg zit. De DS No8 komt midden 2025 naar Nederland, een prijs is nog niet bekend. Olivier François, CEO van DS Automobiles, noemt ‘m compromisloos: “In een tijd waarin onze industrie een revolutie doormaakt, loopt DS voorop door zijn elektrificatiestrategie versneld uit te voeren. Met de DS No8 biedt het merk duurzame en compromisloze mobiliteit in een setting die geïnspireerd is door de French Art of Travel.”
Aero primeur
Mooie woorden, al is de aerodynamica nog wel even het vermelden waard. Een exterieur dat overigens is opgetekend door de Nederlandse Bob Romkes. De laatste auto die hij ontwierp voor DS, voordat hij overstapte naar Stellantis familielid Alfa Romeo als hoofd exterieur.
Romkes en de DS-techneuten hebben zo’n strak en gestrekt profiel opgetekend dat de verbeterde luchtstroom voor een grotere actieradius zorgt. Het zijn luchtinlaten met een beweegbare klep, geïntegreerd in de voorbumper. Als ze zijn gesloten, geeft dat een aerodynamisch voordeel van 95% ten opzichte van traditionele luchtinlaten en 40% ten opzichte van concurrerende systemen. Dat komt neer op een 18 kilometer grotere actieradius of 22,5 kilometer op snelwegen. Die winst is vooral aan de voorwaartse positie van de inlaten in de bumper te danken, wat luchtstroming onder de motorkap vermijdt.