Auto’s waar je na je dertigste eigenlijk niet in mag rijden

Je weet onderhand beter!

De avonturen in je eerste auto zal je nooit vergeten. Met de radio aan en een reeks dikke housebeats op de achtergrond ging je langs de Mcdrive met vrienden (of een date, als je geluk had). De wereld lag aan je voeten, of in ieder geval aan de banden van je wagen, want die zouden je overal naartoe brengen.

Flash forward naar wanneer je de dertig lang en wel gepasseerd bent en nostalgisch terugkijkt op die tijd. Nostalgisch maar tevreden, want die belachelijke auto van je — die toen best heel erg cool was — zou nu geen porem meer zijn. Goed dat je bent overgestapt naar een comfortabeler (en mooier) model… of tenminste, dat ben je, toch?

Om zeker van je zaak te zijn: hierbij de 5 auto’s die je niet meer in de garage mag hebben staan wanneer je de dertig bent gepasseerd.

Honda Civic (1992)

Dit is de auto voor ieder kind dat met raceauto’s speelde en toen dacht dat hij of zij een echte coureur was. De Honda Civic uit 1992 fleurde de straten in de jaren ’90/’00 op met ronkende motoren. Het was een lichtgewicht auto met voorwielaandrijving en zo ongeveer elke motor kon in de wagen geplaatst worden. Oh, en hij had geen veiligheidscertificaties. Nada. Vandaag de dag durven we te zeggen dat ieder respectabel persoon van boven de dertig iets meer klasse en comfort zoekt in zijn auto. En een minder lage instap.

Nissan Pulsar SSS (1995)

Een andere go to ‘raceauto’ uit de jaren negentig was de 1995 Nissan Pulsar SSS (staat voor So Super Sick). De hatchback was een hit onder jonge coureurs die opzoek waren naar goedkope spanning, weinig onderhoud en vijf stoelen, zodat alle vrienden mee konden. Hij had een afgestemde 2.0 liter 4-cilinder motor uit de Nissan Silvias en was de perfecte formule voor een onhandelbare eerste auto.

Mocht je onderhand nog steeds in de Pulsar SSS rijden, dan zijn die vier vrienden allang niet meer naast je te vinden en wordt het tijd om te realiseren dat ’t feest voorbij is. Helaas!

Hyundai Excel

Dit massaproduct uit Zuid-Korea was toen hij in de jaren negentig populariteit vergaarde nog goedkoper dan een Netflix-abonnement. Het uiterlijk was saai, de motor uiterst betrouwbaar en het had de persoonlijkheid van een, eh, steen. Toch weerhield dat mensen er niet van om allerlei vreemde dingen te doen met de auto. Body kits, mega grote wings en slechte wielen. Jij zegt het en de Excel heeft het gehad — en dat is de reden waarom je de Excel dus niet meer wilt hebben. Been there, done that.

Suzuki Swift GTi

De Suzuki Swift is een onderschatte auto die in de smaak viel bij degene die eens iets anders wilden. Net als de Civic was de GTi geen veilige auto. Zonder blokkeer remmen, zonder airbags en in een kleine chassis zou hij als een prop papier in elkaar kreukelen bij een heftige botsing. Toch werd de Japanse auto steeds populairder in de jaren 90. Als je het geluid van een zware uitlaat, een lage instap en een interieur van plastic nog moet ontgroeien, dan is dit nog steeds je droomwagen.

Ford Escort Laser

Iedereen kwam tijdens zijn zoektocht naar een eerste goedkope auto de Ford Escort Laser tegen. Eigenlijk was de hatchback zo slecht niet, hij was klein, vierkant, betrouwbaar en goedkoop. Hij kwam in een (verschrikkelijke) reeks kleuren, zoals beschimmeld blauw en krijtkleur geel. Tegenwoordig, daarentegen, vind je ‘m met roze stoelbekleding van bont en pluche dobbelstenen die aan de spiegel hangen op het autokerkhof. Vandaar dat alle zelf-respecterende 30-jarigen deze auto koste wat het kost moeten vermijden.