De coolness van een modemerk kun je vaak afmeten aan hoe vaak zo’n merk voorbij komt in teksten van hippe rappers. Toen A$AP Rocky’s geweldige nummer Fashion Killa zo’n elf jaar geleden uitkwam (onbegrijpelijk dat dat geen hit is geworden), zat daar zo ongeveer elk actueel designermerk in, van Prada tot Dior en Armani. Het Italiaanse Fendi werd echter niet door A$AP Rocky genoemd.
Het legendarische Italiaanse merk was blijkbaar even niet zo hip and happening. En dat ondanks het feit dat het merk een geweldige heritage heeft (sinds 1925) en lange tijd creatief werd aangestuurd door ene Karl Lagerfeld.
Maar inmiddels zijn de kaarten weer anders geschud, want de laatste zes jaar heeft het merk uit Rome zich helemaal terug in the picture weten te plaatsen en is de Zucca-print (de dubbele F die het herkenbare logo vormt van Fendi) weer helemaal spot on.
Dat heeft mede te maken met het feit dat de Brit Kim Jones een jaar of vier geleden werd aangesteld als creatief directeur. Er werd ook wat meer focus gelegd op de mannencollecties. Die worden ontworpen door Silvia Venturini, die nog echt een familieband heeft met de originele Fendi-oprichters. Wat ook meespeelt: Fendi heeft zich inmiddels gevoegd bij LVMH, het grootste luxe conglomeraat ter wereld.
Ja, het gaat goed met Fendi. Heel goed zelfs want het merk wordt inmiddels weer gezien als een smaakmaker en trendsetter binnen de modewereld. En dus wordt Fendi ook weer vaak genoemd in HipHop-nummers (van Nicky Minaj, Lil Pump, Skepta en nog vele anderen).
Het mooie aan de mannencollecties van Fendi is dat de kleding ingetogen is, vaak teruggrijpt op de Fendi-heritage en natuurlijk van de aller- allermooiste stoffen is gemaakt. Dit is luxe ten voeten uit, tegelijkertijd is het enorm sexy, want dat is de kleding van Fendi altijd. Maar het is allesbehalve schreeuwerig.
Dat kun je met eigen ogen zien, want in de Amsterdamse PC Hooftstraat werd onlangs een waanzinnig mooie flagship store geopend. Deze winkel, met een oppervlakte van bijna zeshonderd vierkante meter, is drie etages hoog, met verspreid de vrouwen- en mannencollecties, maar ook accessoires en lederwaren (een van de sterke punten van Fendi).
Niet alleen de kleding is de moeite van een bezoek aan deze boetiek waard, ook de inrichting is van een ongekende schoonheid. Warm, ingetogen, fijn licht, niet te druk en let vooral ook op de biizondere façade aan de buitenkant die het credo van Fendi – het oude verenigen met het nieuwe – verbeeldt.
Het fraaie interieur van de winkel is ontworpen door het Fendi Architectural Department in samenwerking met de Nederlandse architect Gabriela Puig Soleille. Of om met de tekst van het nummer Fendi van R3hab, Rakhim en Smokepurpp te spreken: ‘Fendi, Fendi, Fendi, Fendi, Fendi!’
Fendi, Pieter Cornelisz Hooftstraat 62-64, Amsterdam