Het Amsterdamse parfumhuis YVRA brengt luxe geuren op de markt. De meest recente hint nadrukkelijk naar het stinkdier.
En dat lijkt de meest onwaarschijnlijke inspiratiebron denkbaar voor een luxe geur. Het beest dankt zijn naam aan de manier waarop het zichzelf verdedigt. Als een skunk zich bedreigd voelt, spuit het een extreem stinkende vloeistof over de vijand. Eer hij daartoe overgaat, waarschuwt het dier zijn belager door zijn zwart/witte vacht te bewegen. In de regel is dat al voldoende om zijn tegenstander het hazenpad te laten kiezen.
Afstand houden
Het gaat Yvo van Regteren Altena, de man achter het merk YVRA, dan ook niet om de geur die de skunk afscheidt als hij zich in het nauw gedreven voelt, maar de reden waaróm het dier dit doet. Het geeft zo namelijk aan dat het met rust gelaten wil worden.
En dat heeft alles te maken met de periode waarin de geur werd ontwikkeld: tijdens de lockdown waarin we geacht werden 1,5 meter van elkaar te houden. De naam van de geur verwijst naar deze tijd: 1500 L’Essence de Distance.
Nu het leven is genormaliseerd en de wereld zich heropent, is er een groeiende groep mensen die het ‘isolement mist’, constateert van Regteren Altena. Op zich is dat geen nieuw fenomeen. Steracteur Marlon Brando was al in de jaren zestig niet meer bestand tegen alle fans die hem in Hollywood belaagden. Hij kocht daarom een privé-eiland in de Stille Zuidzee.
Stinkend lekker
De geur zelf is een mix van leer, tabak en rokerige noten. En dat maakt YVRA 1500 L’Essence de Distance (€135, 100 ml) een krachtige, viriele en complexe geur. Niet voor tere neuzen dus. De oprichter noemt het zelf ‘het gedroomde elixer om je innerlijke Dandy de ruimte te geven’. En: ‘een geur die je onderdompelt in een sfeer van stoerheid en avontuur’.
De ‘stinkend lekkere’ geur YVRA zit in een fraaie doos waarin een grap is ingebouwd. Als de gebruiker de fles uit de box neemt, ziet hij de afbeelding van de Mephitis mephitis, als symbool voor afstand. 1500 L’Esssence de Distance is verkrijgbaar vanaf 18 april.
Artis
Om de introductie van de geur te markeren, heeft het huis YVRA zich bij de Amsterdamse dierentuin Artis ontfermd over het stinkdier. Bij het speelse, nieuwsgierige dier prijkt een YVRA bordje.
Ook brengt YVRA een exclusief poloshirt uit met een logo van het gestreepte beest.