Een nieuwe blauwe golf dient zich aan. Van enkele klassieke marinegeuren zijn onlangs intensere versies op de markt gebracht. En ook nicheparfumeurs hebben inmiddels watergeuren herontdekt.
Oceaan
Een van de niche-parfumeurs is Simone Andreoli die met het parfum Ocean of a Midnight Moon het genre eer aan doet. Je associeert dit eau de parfum meteen met een zee (of oceaan) maar je ruikt ook meer, de geur heeft veel meer lagen.
Dat komt mede omdat Andreoli maar liefst 130 (!) verschillende ingrediënten heeft gebruikt. Denk aan citroen en bergamot maar ook munt, jeneverbessen, eikenmos en leer.
Ieder parfum van dit Italiaanse parfumhuis is gebaseerd op een reis die Andreoli heeft gemaakt. Bij Ocean of a Midnight Moon (€175, 100 ml) was dat een trip naar Formentera ‘waar de golven van de oceaan worden verlicht door het schijnsel van de maan’. Wat poëtisch, net wat je zegt, maar terug naar de geur: die is erg geslaagd; krachtig, fris, intrigerend!
Intenser
De mannengeur die de marine-trend dertig jaar geleden in gang zette was Kenzo pour Homme uit 1991. Bijzonder aan deze eau de toilette is het gebruik van een synthetisch geurmolecuul met de naam Calone. Ruik je dit molecuul, dan waan je je onmiddellijk op een zomers strand waar een licht briesje voor verkoeling zorgt. Van deze geur is onlangs een nieuwe krachtiger versie op de markt gekomen: Kenzo pour Homme Intense (€50, 40 ml).
Cool
Eén van de andere geuren waarin Calone als een hoofdbestanddeel werd gebruikt was overigens Cool Water van Davidoff. Daarin werd het molecuul gecombineerd met citrus, amber en musk. Het resultaat is een bom aan frisheid die alle verkooprecords liet sneuvelen.
Nog altijd is de geur een begrip, maar de samenstelling ervan is in de loop der jaren nogal aangepast waardoor Cool Water niet zo euh… koel meer is.