Op 28 maart begint het nieuwe honkbalseizoen in de VS. Opening day van het seizoen is voor die hard honkbalfans elk jaar weer een moment waar vijf maanden lang naar wordt uitgekeken.
Vanaf die dag spelen alle teams in de Major League Baseball 162 wedstrijden; bijna elke dag een wedstrijd tot aan het einde van het seizoen, eind oktober. De uniformen van de teams binnen de MLB zijn de afgelopen jaren nauwelijks veranderd: thuiswedstrijden worden gespeeld in een witte outfit met daarop de naam van de club; uitwedstrijden in het grijs met daarop de stadsnaam van het team; alleen op speciale dagen, zoals Pink Ribbon-day, een kleurrijk uniform.
Hoe kan het dan dat er de nodige heisa is ontstaan over de uniformen, nog vóórdat het seizoen begonnen is?
Op het eerste oog is er niks mis met de uniformen die Nike tezamen met het merk Fanatics heeft ontworpen (Nike ontwerpt de tenues en Fanatics produceert ze). Dit seizoen wilden Nike en Fanatics lichtere pakken maken voor de MLB, pakken die minder warm zouden zijn.
In die ambitie zijn ze geslaagd want de pakken zijn aanzienlijk luchtiger. Maar een neveneffect van deze verandering is dat de pakken behoorlijk doorzichtig zijn. Dat werd een week of drie geleden duidelijk toen de LA Dodgers en Seattle Mariners op social media foto’s postten van een aantal topspelers in hun nieuwe jersey.
Op X ging het vervolgens meteen los en wat Nike en Fanatics blijkbaar niet opviel, viel duizenden X-ers wel op: de pakken zijn veel te dun en de bijna doorzichtige stof van vooral de broeken laat weinig aan de verbeelding over.
Uiteraard leidt dat tot veel flauwe grappen op X waarbij men vooral benieuwd is wat er allemaal te zien is als het gaat regenen en wat er gebeurt als er slidings worden gemaakt. Ook worden vergelijkingen gemaakt met uniformen van nepmerken die er degelijker en beter uitzien dan de nieuwe authentieke.
Veel spelers spraken zich meteen uit over de slechte kwaliteit van de nieuwe MLB-pakken en vragen zich af wat er mis was met de uniformen waarin de afgelopen seizoenen werd gespeeld. Sowieso zijn de tenues van dit seizoen een stap terug. Waar de pakken in eerdere seizoenen per speler op maat werden gemaakt, kan door de spelers dit seizoen slechts gekozen worden uit vier verschillende modellen.
Hoewel het honkbalseizoen nog moet beginnen, is de kampioen al bekend.
Tegelijkertijd blijkt uit foto’s dat niet alle details op de tenues matchen. Zo lijken de biezen op de mouwen niet overal identiek. Kortom, een hoop gedoe waarbij de schuld door fans voor bij Fanatics wordt gelegd, het bedrijf dat inmiddels voor veel sportcompetities het alleenrecht heeft de merchandise.
Inmiddels hebben Nike en Fanatics beloofd nog voor 28 maart met aangepaste, sterkere en minder transparante tenues te komen. We gaan het zien. Of eigenlijk liever niet.
New York Yankees
Het uniform van de New York Yankees (vooral het thuistenue, de simpele pinstripe met daarop op de borst alleen het NY-logo, wordt vaak beschouwd als het mooiste honkbalpak aller tijden; dit uniform is sinds 1915 nauwelijks van uiterlijk veranderd).
De Yankees zijn sowieso een team dat erg van de tradities is, want spelers van de Yankees (dat het allerbekendste sportlogo ter wereld heeft) mogen geen gezichtsbeharing hebben of lang haar dragen.
ModMod is meer gecharmeerd van het tenue van de New York Mets, dat een stuk frisser en moderner oogt dan dat van hun posh concurrenten in The Bronx (de Yankees). Wij zouden het ook te gek vinden als de gekste honkbalpet ooit, de zogenaamde pillbox cap (een soort stationspet) die de Pittsburgh Pirates in het jaar 1976 droegen, weer terug zou komen.