Ook de ‘oude’ Land Rover Defender gaat aan de restomod

De klassieke Defender is een populair platform geworden voor offroad-gerichte restomod-builds. Land Rover stopt met vanaf de zijlijn toekijken.

Daarom heeft het bedrijf aangekondigd dat de afdeling ‘Bespoke’ ook op maat gemaakte Defenders gaat aanbieden als fabrieksmatig gerestaureerde restomods. Volgens de door de klant gewenste specificaties, dat spreekt voor zich. Officieel gaat het om de Land Rover Classic Defender V8 van Works Bespoke.

Dus, wat krijg je voor je geld? Nou, je krijgt een klassieke Defender die is herbouwd, opnieuw ontworpen en geüpgraded, te beginnen met een carrosserie die is verkregen uit de periode 2012-2016.

Vanaf daar gaat elk voertuig terug naar de fabriek, waar het volledig wordt gestript voordat het opnieuw wordt opgebouwd met een groot aantal moderne upgrades en componenten. De Classic Defender V8 van Works Bespoke wordt aangeboden in de stationwagonvarianten Defender 90 en Defender 110. Beide bieden plaats aan vijf personen. Daarnaast is er ook een zevenzits 110-variant voor een paar duizend euro extra.

Out with the old…

Eibach-schroefveren en stabilisatorstangen worden gecombineerd met Bilstein-dempers, terwijl de remkracht wordt geleverd door vierzuigerremmen van Alcon met 335 mm remschijven voor en 300 mm achter. Eerlijk gezegd de eerste keer dat we van deze merknamen horen, maar we nemen het van ze aan dat het allemaal top of the line is.

De diesels die zo populair waren in de oude Defenders zijn achterwege gelaten. Hiervoor in de plaats komt de beproefde atmosferische vijf liter V8 van Jaguar/Land Rover, die wordt aangestuurd door een achttraps ZF-versnellingsbak en vierwielaandrijving. Deze heeft 405 pk en zorgt voor een opmerkelijke 0-100 tijd van iets meer dan 5,5 seconden.

Alles wat je aan de buitenkant ziet, is op maat gemaakt. Kleuren zijn onder meer Sunset Gold of Sunrise Copper, oude vertrouwde kleuren zoals Balmoral Green en Marine Blue, of moderne tinten als Corinthian Bronze en Firenze Red.

Match to Sample

Als je dat niks lijkt, dan biedt Land Rover een ‘match to sample’-service aan die je vrijwel alles geeft wat je maar wil. Lever een kleur aan van een oude lunchtrommel en ze gaan voor je aan de slag. Daaraan kun je ook een contrasterend dak toevoegen, zoals de Limestone op de Islay Edition. Je kunt daarnaast nog verder gaan met de deurgrepen, velgen en natuurlijk het interieur.

Binnenin is de fabrieks-restomod grotendeels herwerkt en gemoderniseerd. De gemoderniseerde terreinwagen is afgewerkt met eersteklas lederen bekleding die verkrijgbaar is in vijf effen kleuren en acht duotone opties, en is uitgerust met een zogenaamde pistol-schakelpook, een glanzend zwarte middenconsole met geïntegreerde satellietnavigatie, een Bluetooth-verbonden DAB-radio en een 3,5-inch touchscreen in het originele display van de donor. Net als het exterieur van het voertuig, wordt de cabine ook aangeboden met een groot aantal configureerbare opties.

Hoewel elk van de Works Bespoke Defenders al enorm indrukwekkend is op verschillende fronten, biedt Land Rover klanten toch de mogelijkheid om de go-anywhere-mogelijkheden van hun exemplaar te upgraden door verschillende beschikbare pakketten toe te voegen. Dit omvat een Adventure Pack met een op het dak gemonteerde tentbox en een dakladder. Of de overbodige, maar o zo verleidelijke op het dak gemonteerde schijnwerpers, een dakrek, een expeditiekooi en een lier.

Goedkoop wordt het niet, maar dat had je waarschijnlijk al verwacht. De korte ’90’ is er vanaf €225.000. De langere Defender ‘110’ begint bij €236.500 voor de Land Rover Defender V8 van Works Bespoke. Daarbij komt ook nog eens 21 procent aan Hollandsche btw.