De luchtvaartindustrie kan wel iets anders gebruiken dan het voortdurende debacle over Boeing. Wat kan dan beter werken dan overdadige luxe en wat wegdromen bij een indrukwekkend concept?
Vliegtuigstoelenfabrikant Collins Aerospace en inflight entertainmentaanbieder Panasonic Avionics bieden een oplossing voor die lage resolutie schermen. Ze hebben onlangs hun krachten gebundeld om de toekomst van vliegtuig-tv’s, filmkijker en comfort opnieuw vorm te geven via het MAYA-concept.
Lees ook: Zo fix je deze zomer een gratis upgrade naar business class
Het scherm wordt gesynchroniseerd met de persoonlijke apparaten van de passagiers en biedt een indrukwekkend audiosysteem zonder hoofdtelefoon. Het komt allemaal neer op wat Andrew Masson, vice-president productmanagement en strategie bij Panasonic Avionics, ‘één van de meest meeslepende ervaringen voor de passagier’ noemt.
Het concept van Collins en Panasonic was één van de meest spraakmakende innovaties die vorige week te zien was op de Aircraft Interiors Expo (AIX) in het Duitse Hamburg, een grote jaarlijkse luchtvaartbeurs.
Ken Sain, CEO van Panasonic Avionics Corporation, ging nog verder: Het naadloos geïntegreerde 45-inch Astrova Curve OLED-scherm is drie keer groter dan typische schermen en het eerste Ultra-Widescreen CinemaScope (21:9) scherm in de lucht. Dit is overigens hetzelfde schermformaat als in bioscopen. Gebaseerd op de geometrie van de stoelen en de kijkhoeken, levert MAYA een meeslepende kijkervaring die 50 procent meeslepender is dan wanneer je in een theater zit.”
Let wel, dit is alleen voor degenen die zich business class kunnen veroorloven. Totdat commerciële supersonische diensten een comeback maken, moet dit de rijken nieuwe manieren bieden om de tijd te doden tot ze arriveren. MAYA, die op de markt wordt gebracht voor luchtvaartmaatschappijen die ruime suites aanbieden voor hun meer veeleisende klantenkring, belooft levendige grootformaatbeelden, meeslepende audio en ergonomische stoelen. De hoofdattractie is het 45″ OLED-paneel, maar ook nieuwigheden om langeafstandsvluchten zo draaglijk mogelijk te maken.
Daarom bevat de MAYA stoelen met ARISE-technologie om trillingen te minimaliseren, de temperatuur aan te passen en de steundruk van het kussen te regelen om het zo gezellig mogelijk te houden. Duurzaamheid is ook een grote factor, dus ze gebruiken veel plantaardige materialen, ecovriendelijke composieten en andere gerecyclede onderdelen.
Beeld: Collins Aerospace, Panasonic Avionics