BarberSociety Live is een jaarlijks terugkerend evenement in de Benelux waarbij barbiers en hun interesses centraal staan. Elkaar ontmoeten, kennis uitwisselen en inspiratie opdoen, is het doel.
In 2016 werd BarberSociety Live door de Amsterdamse barbier Marc van de Hare gelanceerd als de ‘live’ belevenis van de online community BarberSociety op Facebook, een besloten social network voor Herenkappers en Barbers. Van de Hare, de derde generatie in een barbiersfamilie en eigenaar van een salon in Amsterdam, was ervan overtuigd dat het groeiende herenvak een eigen event verdiende.
Festival sfeer
Bezoekers kunnen zich onderdompelen in een festivalsfeer met barbiershows, seminars, demo’s en productpresentaties van vakgerelateerde- en lifestyle merken. In april werd het evenement voor de vijfde keer gehouden.
Battles
Naast shows vonden er ook twee BarberSociety-battles plaats. De Internationale BarberSociety Battle werd gewonnen door Richard Gronas, werkzaam bij Vagabond Barbers in Rotterdam. Er was ook een BarberSociety Young Talent Battle, waar Nederlandse kappersscholen aan kunnen deelnemen. De winnaar van deze battle werd het ROC Tilburg met Stan van Ballekom.
Wat gaat het worden?
Tijdens het event wordt ook duidelijk welke nieuwe trends er in de barbers wereld spelen. Miranda Vlas, belast met de organisatie, signaleerde deze vier nieuwe tendensen.
Trend 1
“Meer beweging in het haar, meer lagen. In die zin groeien de herenkapper en de barbier naar elkaar toe.”
Trend 2
“Het matje, oftewel the mullet, is aan een comeback begonnen.”
Trend 3
“Ook bakkebaarden krijgen kleine fades, dus verloop.”
Trend 4
“Stilistische effecten met fades, zoals figuren of streepjes, zijn nog steeds trending.”
Fotografie: Michael Joseph Productions