Ode aan het washandje

Veel mannen groeiden ermee op, maar zeg eens eerlijk: gebruik jij nog een washandje?

Het washandje, wie is er niet mee opgegroeid? Toch gebruiken steeds minder Nederlanders het lapje badstof.

Een wat?  

Voor alle Millennials en Gen Z-ers even wat uitleg: Een washandje is een lapje badstof in de vorm van een zakje waar de hand in past. Het wordt gebruikt als hulpmiddel bij het wassen van het lichaam, bijvoorbeeld om zeep op het lichaam aan te brengen en daarna (met een uitgespoeld washandje) weer te verwijderen. Ook kan het worden gebruikt voor het opfrissen van het gezicht of delen van het lichaam.

In de jaren zestig nam men een keer per week een bad: men waste zich in een teil met een stukje zeep en een washandje. Op andere dagen friste men zich op bij de wastafel met een washandje. Dat was een handig hulpmiddel omdat je zo niet te veel water morste.

Met de opkomst van de douche veranderde dat. Vanaf de jaren tachtig is dat washandje langzaam maar zeker uit onze badkamers verdwenen. Men doucht iedere dag en ‘even opfrissen’ met een nat washandje is er niet meer bij.

Een andere reden voor het verdwijnen van de washhand is de opkomst van vloeibare zeep. Voor vaste zeep is een washand euh…handig, bij vloeibare zeep of douchegel heb je eigenlijk geen washandje nodig.

Het washandje lijkt typisch Nederlands, maar komt ook voor in Duitsland, België, Zuid-Afrika, Frankrijk, Hongarije, Suriname en Iran voor. In de rest van de wereld worden vooral waslappen gebruikt.

Friese reactie

Dat we vaker zijn gaan douchen, is niet bepaald vriendelijk voor het milieu, vinden ze (ook) in Friesland. Dus bedacht VVV Waterland van Friesland ‘Ode aan de Washand’ een ludieke campagne die onlangs werd gelanceerd.

Het doel van de campagne is toeristen te stimuleren niet elke dag een douche te nemen in de zomermaanden. In plaats daarvan kunnen ze een washandje gebruiken, die aan een lijn hangen op verschillende campings, jachthavens en bij VVV-winkels in Friesland. Initiatiefnemer van deze campagne is Grietje Hoekstra van de VVV Waterland van Friesland.

Met de campagne hopen Hoekstra en de andere deelnemers deze zomer miljoenen liters water te besparen in Friesland. Als alle gasten in Friesland in juni, juli en augustus twee keer per week niet douchen én de andere dagen niet langer dan 5 minuten, dan wordt er 378 miljoen liter water bespaard -dat zijn meer dan hondervijftig Olympische zwembaden vol.

Deze actie is een vervolg op de door Vonketonactiegroep #Douchelief bedachte actie in 2020. Ode aan de Washand en #douchelief is ontwikkeld naar het idee van kunstenares Marjan Beuker, Wetterskip Fryslân, Greta Oost, Circulair Friesland, Ons Water en de Water Alliance.