Voorbij de Hype – Preowned Horloges

Ondanks een stijgende inflatie en geopolitieke onrust is de pre-owned horlogemarkt nog nooit zo booming geweest.

Consulting firma Deloitte zet de wereldwijde markt dit jaar op €20 miljard en voorspelt een groei naar €36 miljard in 2030. Maar wat is pre-owned nu precies en waar liggen je kansen?

Maar vintage, is dat niet ook pre-owned? Enigszins natuurlijk, daarom eerst even een grof onderscheid. Want waar vroeger alles dat niet nieuw was, vintage werd genoemd, is dat niet meer het geval. Nu de markt groter en populairder wordt, verschijnen er subcategorieën.

Al is er geen echte scheidslijn. Rolex met kunststofglas? Vintage. Rolex met saffier? Pre-owned. Anderen nemen grofweg alles vanaf 2005 of leggen het zwaartepunt van pre-owned bij zo’n vijf tot tien jaar oud. Sander Hoogendorp, manager Pre-Owned en VIP Sales bij juweliershuis Schaap en Citroen zegt er het volgende over: Vintage is in theorie altijd pre-owned. Als de referentie van het horloge zo’n 35 jaar uit de collectie is noemen wij het vintage, daarbuiten pre-owned.”

“Luxe horloges worden gezien als een stabiele investering,” aldus Karine Szegedi, hoofd Consumer and Fashion & Luxury bij Deloitte Zwitserland. “De huidige schaarste aan luxe horloges, veroorzaakt door supply chain-problemen en de huidige economische omgeving, trekt klanten aan die in een horloge willen investeren in de hoop dat de inruilwaarde ervan zal stijgen.”

Millennials vs. Gen Z

Deloitte meldt daarnaast dat één derde van de mensen die in de markt zijn voor een luxe horloge, dat gaat doen op de pre-owned markt. Denk trouwens niet dat dit een Boomer-aangelegenheid is, 48 procent bestaat uit Millennials en zelfs 37 procent uit Gen Z. Mede door de exponentiële groei in populariteit van het mechanische horloge door YouTube en social media. 

En maar 12 procent is voor de Baby Boomers. Al hebben die hun slag waarschijnlijk geslagen toen alles nog maar een paar honderd gulden kostte en niet minimaal duizenden euro’s.

Vraag & ‘Aanbod’

De redenen voor pre-owned zijn duidelijk. De schaarste van populaire modellen. Wil je een bepaalde Rolex, Patek Philippe of Audemars Piguet, maar vind je het niet nieuw of heb je geen zin in jarenlange wachtlijsten, dan is pre-owned een uitkomst. Al kan het zijn dat je er wat meer voor moet betalen, men snapt de schaarste. 

Ga je voor andere merken zoals Zenith, Omega of TAG Heuer, dan ben je met pre-owned vaak wat goedkoper uit. Verder is het aanbod simpelweg groter dan enkel de huidige collecties en vind je speciale edities van jaren terug of simpelweg modellen die niet meer worden geproduceerd.

Juweliershuizen als Schaap en Citroen zetten dan ook groot in op pre-owned. Met speciale Certified Pre-Owned boutiques in Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen zien ze de niet aflatende groei. Hoogendorp: “Steeds meer nieuwe klanten weten de pre-owned horlogemarkt te vinden en zien de voordelen. Nieuwe producten blijven moeilijk beschikbaar door de enorme vraag, waardoor pre-owned een goed alternatief is. Maar ook service en garantie. Verder is de markt momenteel erg gunstig. De prijzen zijn iets bekoeld, maar de vraag blijft bestaan.”

Frankenstein

Weg zijn dan ook de dagen dat je alleen bij schimmige zaakjes of een glad opgezet bedrijf kon aankloppen. Die zijn er ook nog, meeliftend op de populariteit. Veel aanbieders, waaronder enkele juweliershuizen certificeren hun modellen. Net zoals grote merken als Rolex ook met een Certified Pre-Owned programma komen. Iets dat alleen maar meer vertrouwen geeft als klant en het risico op een Frankenstein-horloge (lees: samengesteld) nihil maakt.

“Koop daarom met zekerheid bij erkende dealers die bekend staan vanwege hun goede service en garantie, dat is bij ons twee jaar,” vult Sander Hoogendorp aan. “Want we zien helaas veel horloges in de markt met een slechte werking of welke niet zijn geserviced met originele onderdelen. Alleen merkdealers krijgen originele onderdelen vanuit het merk geleverd of worden verplicht het horloge op te sturen naar het desbetreffende merk. Merkdealers garanderen dus een bepaalde kwaliteit die niet iedere online speler kan garanderen.”

Usual Suspects

“Het groeipotentieel voor de tweedehandsmarkt is dus enorm,” aldus Szegedi van Deloitte.  “Als we kijken naar de huidige trends en het feit dat merken blijven investeren op dit gebied, verwachten we dat de huidige marktomvang van ongeveer €20 miljard de komende jaren aanzienlijk groeit. Het zal tegen het einde van het decennium waarschijnlijk bijna €36 miljard bereiken, wat meer dan de helft van de primaire markt zou vertegenwoordigen.”

Koop alleen wel in vredesnaam wat je mooi vindt en staar je niet blind op de usual suspects als investering of omdat je buurman ermee looptEen Audemars Piguet Royal Oak is prachtig. Een Rolex Submariner of Day-Date ook. Maar er is meer. 

Hoogendorp: “Er zijn zoveel mooie merken naast de geijkte, bekende merken. Welke ook in prijs een stuk vriendelijker zijn. Vakmanschap is een groot goed in de horlogewereld, dus verdiep je eens in de verhalen en ambacht achter de merken. Er zal een wereld voor je opengaan.”

Bekijk daarom bijvoorbeeld de Vacheron Constantin Overseas, ook van de ontwerper die de Audemars Piguet Royal Oak en Patek Philippe Nautilus tekende. Nog een paar onderscheidende opties: zoek eens naar de Cartier Santos, Piaget Polo, Tudor Black Bay of IWC Portugieser. Iets vriendelijker in prijs, zonder in te boeten aan afkomst en allure.