5 Regels van experts om sympathieker over te komen

Duik niet direct in de diepste levensvragen, maar gebruik deze tips en die vermoeiende sociale verplichting is ineens draaglijk.

Volgens een onderzoek van de Universiteit van Lausanne doet al enig charisma wonderen voor je betrouwbaarheid. Dan hoef je niet direct over te komen als een Idris Elba of George Clooney, maar het geeft volgens de universiteit een gemiddelde boost van 20 procent hoe je wordt ervaren. Het is dan ook geen verrassing dat communicatie een topprioriteit is voor veel bedrijven om dit een boost te geven. En het helpt je ook nog eens in je eigen leven.

Als je deze eenvoudige basisregels kent, kom je – volgens dat onderzoek althans – in ieder geval meteen charmanter en charismatischer over voor je gesprekspartners. Natuurlijk stap je niet op iemand af en filosofeer je over het leven en je diepste gevoelens. Nee, je moet klein beginnen om binnen enkele ogenblikken als sympathiek te worden gezien. En los daarvan, enige oprechtheid helpt natuurlijk een hoop om niet al te opportunistisch over te komen…

IJsbrekers

“Praat met een mens over zichzelf en hij zal urenlang naar je luisteren,” aldus de Britse politicus Benjamin Disraeli. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de meeste mensen het gevoel hebben dat ze een heel goed gesprek hebben gehad als ze de meeste spreektijd hebben gehad. Vraag dus. En luister. Onderbreek de ander niet. Alleen al met deze basis maak je een goede eerste indruk.

S.T.I.L.

En S.T.I.L. is hiervoor een ezelsbrug. Geen gesloten vragen, dat is überhaupt beginnerswerk. Het start met: S, Situatie: zoals ‘hoe vind je de avond tot nu toe’? T, Talent: ‘Wat doe je voor werk? Hoe ben je daar toe gekomen?’ I, Interesses: dus ‘Welk restaurant zou je mij aanbevelen?’ En L, Leven: ‘Waar kom je oorspronkelijk vandaan?’.

Contact houden

Bevestig de ander tijdens het gesprek met iets korts als ‘interessant’, ‘ja’ of ‘ah’.’ Werkt als een motor, dus breng er een paar in om op gang te komen. Maar dat kan nog maar het begin zijn. Hou ook oogcontact. Ook als je in een groep zit, moet je de ander vriendelijk in de ogen kijken om het gespreksonderwerp te sturen en sla niemand over. Op het werk is het talent voor conversatie bijzonder belangrijk. Of het nu alleen is met de baas in de lift of in een groep collega’s in een vergaderruimte, je moet altijd een korte positieve indruk kunnen maken in plaats van stilte veroorzaken. Dus als de baas vraagt ​​’hoe gaat het met je?’, moet je iets interessants kunnen zeggen. Een antwoord als ‘goed, en jij?’, is niet voldoende. Als je met een leidinggevende praat: zorg ervoor dat je het gesprek zo snel mogelijk leidt, zodat de persoon over zichzelf kan praten. Zo leer je je baas ook beter kennen. In de lift zijn bijvoorbeeld drie verdiepingen voldoende voor een klein intermezzo.

Lees ook: Je hoeft niet meer knap te zijn om aantrekkelijk gevonden te worden

Provoceer, met mate

Smalltalk, chit-chat, et cetera. De kern hierbij is dat het enigszins ontspannen moet aanvoelen. Je hoeft geen intellectuele bijdrage te leveren met een filosofische uiteenzetting, maar oppervlakkige open deuren doen ook exact niets. Prik zo nu en dan tijdens een conversatie door een gechargeerde stelling te opperen. Zoals ‘rum is de nieuwe whisky’ of ‘Riga is het nieuwe Parijs’. Blijft altijd hangen.

Complimenten

Volgens de Zwitserse universiteit is de mantra van veel coaches dat het ‘niet gaat over het feit of jij briljant overkomt, maar hoe anderen zich voelen met jou in de buurt’. Amerikanen hebben dit tot een kunst verheven, zij het soms wat doorzichtig… maar toch. In de VS is het een onderdeel van het dagelijks leven om elkaar onverwacht complimenten te geven. Ja, je kunt een andere man benaderen en zeggen: ‘Ik vind je stropdas leuk’ als er in dezelfde adem een ​​reden wordt gegeven, bijvoorbeeld: ‘Smalle stropdassen zien er gewoon altijd dynamisch uit. Waar heb je ‘m gekocht?’ Niemand is te cool om blij te zijn met een verstandig compliment. Zeker hier in Nederland is er wat moed en openheid voor nodig, maar het is de beste manier om een ​​gesprek aan te gaan.