De overtreffende trap van maatwerk

In Goodwood zagen we het laatste rijk van grenzeloos design.

Een Rolls-Royce is per definitief niet standaard. Geen twee zijn gelijk aan elkaar, al was het alleen al door de 44.000 kleuren die te kiezen zijn voor het exterieur. Toch is er nog een stap boven ‘Bespoke‘ – het laatste rijk van grenzeloos luxe design – en dat is ‘Coachbuild’. ModMod toog naar Goodwood om bij Rolls-Royce de nieuwe Amethyst Droptail te bewonderen.

Rolls-Royce onthulde onlangs de Droptail Amethyst, de tweede uitzonderlijke Droptail, waarvan er in totaal slechts vier worden gebouwd. We zagen de Droptail onder begeleiding van Anders Warming, Director of Design en Alex Innes, Head of Coachbuild Design. Diep in de Rolls-Royce burelen bevindt zich Coachbuild, waar Innes de term ‘maatwerk’ opnieuw definieert.

Innes: “Deze commissies worden speciaal voor de klant samengesteld, waarbij in de ontwerpelementen de persoonlijkheid, smaak, het vak en zelfs de familiegeschiedenis van de klant worden verwerkt. Coachbuild tilt ons werk naar een nieuw niveau. Je kunt het ’t beste omschrijven als de haute couture van onze branche.”

Wij zagen de Amethyst, de tweede van de vier Droptails. De eerste was de La Rose Noire Droptail, met aan boord een Audemars Piguet horloge. De tweezitter is geïnspireerd op de amethistedelsteen. De auto werd daarna onthuld aan zijn eigenaar in het Zwitserse Gstaad. 

Wie dat is, dat horen we uiteraard niet, maar de Amethyst Droptail is gemaakt voor een internationaal opgeleide en kosmopolitische koper. Hij of zij heeft een voorliefde voor edelstenen, auto’s en kunst, waarvoor een speciaal museum is gebouwd. De kleur van de Droptail is afgestemd op de Globe Amaranth wildflower, die bloeit in de woestijn vlakbij één van de huizen van de klant. 

De carrosserie is bedekt met verschillende varianten van paars, die allemaal het zachte pigment van de amethist oproepen. Ook zijn er diverse edelstenen in het voertuig verwerkt. Wat verder opvalt is het Calamander Light houten achterdek. Het grootste houten oppervlak dat ooit voor een straatauto is gemaakt. Overigens bestand tegen temperaturen van -30 tot +80 graden Celsius en het is regen- en zonbestendig. Alleen voor de looks is het hout er niet, het produceert ook downforce om de auto stevig op de weg te houden.

Duurste auto ter wereld

De Droptail heeft nog een ouderwetse, maar jaloersmakende aandrijving. Onder de motorkap van dit 5,3 meter lange gevaarte zit een 6,6-liter twin-turbo V12 met een vermogen van 601 pk en een koppel van 840 Nm.

Het afneembare dak is op verzoek van de klant voorzien van elektrochroom glas om de kleur en transparantie ervan te controleren. Een ander detail dat een speciale vermelding waard is, omdat we ook een horloge-afwijking hebben, het Vacheron Constantin zakhorloge dat speciaal voor de koper is gemaakt door het Zwitserse huis. Van de geschatte prijs van dit uurwerk alleen kun je al een aardige sportauto kopen. Lees: tussen de 150.000 en 200.000 euro. Uitneembaar overigens, zodat je ‘m ook in een vestzak kunt stoppen.

Het extravagante gaat verder. De afwerking van bijvoorbeeld de grille en velgen volgen de minutieuze afwerking die je bij de afwerking van een mechanisch uurwerk vindt. Een mix van gepolijste en gesatineerde oppervlakken wisselen elkaar af. 

De prijs voor de Amethyst Droptail is dan ook direct de meest prijzige ooit voor een Rolls-Royce. En samen met de andere drie Droptails behoort ‘ie tot de allerduurste nieuwgebouwde auto’s ter wereld. Het prijskaartje: naar schatting zo’n 30 miljoen euro.

“Als je beseft wat coachbuilding inhoudt,” vertelt Coachbuild-hoofd Alex Innes. “Dan begrijp je gemakkelijk waarom het zo zeldzaam is. Het gaat tenslotte om het maken van een echt commissiemodel. Dit is een project dat ruim 4,5 jaar heeft gekost. Het punt is dat het resultaat een werkelijk met de hand gebouwde auto is. ‘Handgebouwd’ wordt zo vaak te veel gebruikt in de moderne wereld, maar met ‘handgebouwd’ bedoel ik echt vanaf de basis, waardoor we dingen konden doen die je normaal niet zou kunnen doen met meer geïndustrialiseerde technieken. Het geeft het resultaat een betekenis op een manier die je niet kunt vinden in iets dat al bestaat.”