Als oud-Hollywood nieuw-Hollywood ontmoet

De oorsprong is een commerciële samenwerking tussen twee Hollywood zwaargewichten. Het resultaat is een gesprek tussen 2 filmnerds.

We kunnen hier alinea na alinea vullen zodat je op deze pagina blijft hangen, maar eigenlijk is het enige wat je moet doen, het volgende: scroll naar beneden, klik op ‘play’ en geniet van een gesprek van een half uur.

Tussen één van Hollywood’s beste regisseurs Martin Scorsese (80) en Timothée Chalamet (27), één van de meest veelbelovende nieuwe gezichten. De regisseur en acteur respecteren elkaar, al is het vooral Chalamet die zich opstelt als de junior en niet genoeg kan krijgen van Scorsese’s anekdotes. Zoals het hoort.

De reden waarom de twee tegenover elkaar zitten is de GQ-cover van Chalamet, maar vooral hun aanstaande Bleu de Chanel-commercial van 60 seconden. We vreesden een commercieel verhaal en de invloed van een geurtje op hun werk, maar niets van dat.

De 29 minuten vliegen voorbij. Je kunt zien dat Chalamet totaal ontzag heeft voor Scorsese. Scorsese prijst meteen Chalamet’s doorbraak Call Me By Your Name en geeft toe dat hij van Dune heeft genoten.

De Dune and Wonka-acteur en de Killers of the Flower Moon-regisseur spraken daarna over van alles. Van Scorsese’s nieuwste Killers of the Flower Moon tot aan Fellini’s obscure korte film Toby Dammit. Een genot om een vlieg op de muur te zijn.

Die Fellini-film linkt Scorsese slim met de Chanel-commercial. Maar daarna gaan ze langs de huidige stand van de cinema via de rijke geschiedenis van Scorsese als filmmaker tot aan New York in de 70’s en hoe de paden van Robert De Niro en Scorsese elkaar kruisten als jonge jongens. Voordat ze elkaar weer ontmoetten als acteur en filmmaker en klassiekers afleverden als Mean Streets, Taxi Driver en Raging Bull.