Met je sixpack over het strand flaneren? Of toch niet?

Als je een sixpack tegenkomt op het strand en je denkt: dat wil ik ook, denk daar dan nog eens twee keer extra over na.

Fitness mythes
Onderhoud
Tom Hardy ruikt goed
Door Redactie
Onderhoud
Dit kun je doen tegen scheerirritaties
Door Redactie

De lente doet langzaam z’n intrede en dat betekent dat alle alpha’s ruim twee maanden geleden al zijn begonnen om hun sixpack op scherp te krijgen.

Die sixpack – volgens sommigen het ultieme symbool voor een rijpe, ontwikkelde, gedisciplineerde man die het lang volhoudt in bed en daardoor uitstekend vadermateriaal is – komt er dus niet vanzelf. Mocht je bij de eerstvolgende ontmoeting met een sixpack op het strand nou denken: dat wil ik ook, denk daar dan nog twee keer extra over na.

De kans dat je écht een sixpack wil, is namelijk vrij klein. Om eigenaar te worden van een ferme sixpack moet je namelijk niet alleen heel veel doen, maar ook heel veel laten.

Sport, bulk, sport, cut

Een sixpack krijg je namelijk enerzijds door eerst heel hard en consistent te trainen en veel te eten (bulk), zodat de spieren die je sixpack vormen in omvang toenemen. Daarna, zo’n twee tot drie maanden voor het eerste strandmoment, begin je met het verliezen van vet (cut). Niet té snel, want dan verlies je ook teveel spiermassa. Een langdurige negatieve energiebalans (minder eten dan je verbrandt), heel veel eiwitten naar binnen schuiven en ondertussen wel hard blijven trainen, want anders verslapt de boel en dat wil je ook niet. O, en je genen moeten ook nog een beetje in je voordeel zijn uitgevallen. Niet iedereen heeft de aanleg om zes (of acht) keiharde blokken als voorgevel te kweken.

In de praktijk betekent dit dat de sportschool je tweede thuis wordt. En nee: aanwezig zijn in de gym, telt niet. Je zult elke training alles moeten geven en jezelf keer op keer moeten uitdagen om meer of zwaarder te liften. Doe je dit niet, dan stagneer je en heeft je lichaam geen enkele reden om extra spiermassa aan te maken. Je lichaam past zich immers aan op de omstandigheden waarmee het wordt geconfronteerd en wil je alleen van extra spiermassa voorzien als het écht nodig is. Progressief trainen dus!

Elke gram wegen

Daarnaast zul je elke gram voeding bij moeten houden. Eerst om te zorgen dat je voldoende eet tijdens de bulk. In deze fase train je het hardst en is het essentieel om je lichaam van voldoende voeding te voorzien zodat het extra spiermassa kan aanmaken. Eet je te weinig, dan zal al het harde zwoegen in de gym niet het resultaat opleveren dat je verlangt.

Tijdens de cut doe je het omgekeerde. Je eet minder dan je verbrandt, waardoor je vet verliest. Door je eiwitinname hoog te houden (de belangrijkste voedingsbron voor spierherstel- en groei) voorkom je teveel spierverlies (doordat je in een constante negatieve energiebalans verkeert, gebruikt je lichaam vet- en spiermassa als energiebron).

Wat betekent dit alles nou echt? In het kort: heel hard sporten, heel veel eten (en investeren, boodschappen zijn niet goedkoop), heel weinig eten, heel weinig energie overhouden, nog steeds heel hard sporten. Ben je vrijgezel en werk je vanuit huis? Dan zijn de omstandigheden in je voordeel. Run je een eigen bedrijf, heb je een vrouw en drie kinderen? Succes met die sixpack. Tenzij je de genenloterij hebt gewonnen of al eerder heel veel uren in de sportschool hebt doorgebracht, is de kans klein dat jij degene bent die deze zomer met een sixpack op het strand flaneert.

Afvallen zonder dieet

Waar doe je het voor?

Laten we eerlijk zijn: het is ook eigenlijk een slechte deal ook. De investering is enorm en wat krijg je ervoor terug? Een paar ego-momentjes op het strand? Je positie op de apetrots claimen? Niet echt de moeite. Of ga je dankzij je sixpack een vrouw of man scoren? Wellicht helpt het een beetje tijdens de paringsdans (of juist niet, voor sommigen is een sixpack een uithangboord voor overmatige zelffocus), maar je zult toch echt meer moeten doen om de liefde van je leven voor je te winnen.

Wat een sixpack de wereld vooral vertelt is dat je:

  1. Een atleet bent, of;
  2. Al jaren gezond leeft (sporten, goed eten) met een sixpack als resultaat, of;
  3. Weet hoe je zware gewichten moet optillen en op de juiste moment een bulk/cut inzet, of:
  4. In alle drie de bovenstaande gevallen teveel op jezelf gefocust bent. Niet per se slecht, maar wel een feit.

Een sixpack is lang niet altijd de heilige graal die je denkt dat het wellicht is. Bespaar je zelf dus de moeite en doe wat jou gelukkig maakt. Is dat een sixpack? Zo pak je het aan (zonder fabels).

Deze column is geschreven door Leroy van den Berg, trainer en coach bij Studio Bajes in Haarlem.

Onderhoud
Tom Hardy ruikt goed
Door Redactie
Onderhoud
Dit kun je doen tegen scheerirritaties
Door Redactie