Bij het Eurovisie Songfestival gaat het in principe om het beste liedje. Ooit was daarin het zangtalent van de betreffende artiest doorslaggevend, alsook de compositie (de tekst was altijd in de eigen taal, dus dat verstond toch niemand buiten de eigen landsgrenzen).
Vanaf de jaren zeventig ging de presentatie een steeds grotere rol spelen. Zo was winnaar ABBA in 1974 gestoken in de hippe mode van die tijd. Dat was al een tandje verkleder dan de zwarte jurken uit de jaren vijftig en zestig. Corry Brokken zong zich met Net als toen in een witte halterjurk met lange witte handschoenen naar de overwinning in 1953; Teddy Scholten zong in 1959 Een beetje in een wijde baljurk van crêpe stof.
Van deze deelnemer aan Eurovisie 2024 zijn we een beetje bang. Van deze niet.
Je zou kunnen zeggen dat het na ABBA langzaam steeds verder uit de hand liep. De overwinning van de Finse monsterrockers Lordi in 2006 met het nummer Hard Rock Hallelujah was daarvan het hoogtepunt – of het dieptepunt, dat is maar net hoe je het bekijkt.
Dit zijn 11 opvallende acts die de ontwikkeling van het Eurovisie Songfestival gezicht geven. Met een extra bonusdeelnemer die juist haar best deed om níet op te vallen.
1967
De Engelse zangeres Sandie Shaw laat zien wat in de straten van Londen de rigueur is: een mini-jurk met blote benen én – très hippie – blote voetjes.
1973
Het Belgische duo Nicole & Hugo in unisex pakken met wijde pijpen die zijn beplakt met glimmende pailletten.
1974
De introductie van kleurentelevisie maakt de kledingontwikkeling nog zichtbaarder. Het Zweedse viertal ABBA vinkt alle seventies-categoriën af: hemden met ruches, glimstof, fluweel, wijde pijpen, zilveren platformlaarzen (m/v), brede revers en een gehaakt petje op de blonde engelenharen van Agnetha.
1979
De band Dschinghis Khan en het gelijknamige nummer werden speciaal gecreëerd voor het Eurovisie Songfestival. Een band bestaande uit Duitsers, Hongaren en een Zuid-Afrikaan, die zich kleden als Mongolen en zingen over een Mongoolse massamoordenaar, daar zou je nu niet meer mee wegkomen, maar dit nummer had in Jeruzalem minimaal drie plaatsen hoger moeten eindigen dan de vierde plek. Zangeres Henriette Strobel was overigens in Nederland geboren.
Dit zijn de 4 flamboyantste acts van het Eurovisie Songfestival in 2024.
1986
Het korte jasje met enorme schoudervullingen van de dertienjarige Belgische winnares Sandra Kim (J’aime la vie) paste perfect bij de jaren tachtig. Dat gold ook voor de Nederlandse zangeressen van Frizzle Sizzle die de stijl van de Dolly Dots combineerden met een vleugje Mien Dobbelsteen. Ze eindigden wel dertien plaatsen lager dan Sandra Kim.
1996
Met een ultrakorte, glanzende paillettenjurk introduceerde de Engelse Gina G. de sfeer van de Spice Girls op het podium van Eurovisie.
2005
De Noorse band Wig Wam combineerden de glamrock van de jaren zeventig met de haarbands uit de jaren tachtig – een soort Scandinavische Mötley Crüe-revival band. Het nummer heette In my dreams.
Hier moet je naar toe als Joost Klein het Eurovisie Songfestival wint.
2011
De futuristisch ogende kleding van het Ierse duo Jedward paste bij de jaren tien, toch de nieuwe space age waarin de ruimte opnieuw wordt ontdekt, nu ook door particuliere organisaties als Space-X.
2012
De jonge Nederlandse zangeres Joan Franka bracht het door haar zelf geschreven nummer You and me met een indianentooi op het hoofd. Daarmee kwam ze niet voorbij de halve finale.
2014
Op zich een heel klassieke jurk. Je verwacht er alleen niet meteen een baard bij.
2023
Joost Klein heeft veel afgekeken van de Finse inzending in 2023. Käärijä had met overmacht de meeste stemmen van de thuiskijkers met het aanstekelijke Cha Cha Cha, en eindigde uiteindelijk als tweede, in fluorescerend groene mouwen die rechtstreeks uit een Marvel-superheldenfilm leken te komen.
Extra vermelding
De Vlaamse Barbara Dex gaf in 1993 een geheel nieuwe invulling aan het begrip tuttig.